Garagehouders die boven een bepaald bedrag werken willen uitvoeren aan een huurwagen, moeten de leasingmaatschappij om toelating vragen. In ruil krijgen zij een goedkeuringsnummer dat zij op hun factuur vermelden. Het lijkt een eenvoudige procedure, maar het toenemende succes van wagenverhuur en het vele gefax en getelefoneer zet de permanenties van de verhuurders onder druk. Bij de garagehouders zorgen de rompslomp en de wachttijden voor irritatie.
...

Garagehouders die boven een bepaald bedrag werken willen uitvoeren aan een huurwagen, moeten de leasingmaatschappij om toelating vragen. In ruil krijgen zij een goedkeuringsnummer dat zij op hun factuur vermelden. Het lijkt een eenvoudige procedure, maar het toenemende succes van wagenverhuur en het vele gefax en getelefoneer zet de permanenties van de verhuurders onder druk. Bij de garagehouders zorgen de rompslomp en de wachttijden voor irritatie.Lease Plan Belgium, een onderdeel van de ABN Amro Lease Holding, stelt nu voor om de goedkeuringsprocedure grotendeels te automatiseren met een systeem dat bij zijn Nederlandse zusterbedrijf in gebruik is. ABN Amro Lease Holding ontwikkelde zes jaar geleden het Dealer Netwerk Kennissysteem, nadat haar Nederlandse centrale voor autodealers nagenoeg onbereikbaar was geworden. "De wachttijden liepen er op tot achttien minuten," zegt Marc Huens, technical service manager bij Lease Plan Belgium. Dealer Netwerk Kennissysteem bestaat uit een communicatiegedeelte (in België via Internet, in Nederland via videotex) en een kennissysteem dat op basis van een aantal regels beslissingen neemt. Als derde luik moet er een elektronisch facturatiesysteem komen, maar dat ligt nog op de tekentafel.Marc Huens heeft naar eigen zeggen een dertigtal grote Belgische dealers overtuigd om het Dealer Netwerk Kennissysteem te gebruiken. Daaronder Peugeot Meiser, Piret-Boon (Opel), Louis De Pauw (Volvo), Hergon (Ford) en Jean Michel Martin (BMW). Installatiekosten voor de dealer zijn er nauwelijks: een Internet-aansluiting en een browser volstaan. Bij de Brusselse garage Peugeot Meiser is Adil Lasri van de naverkoopdienst alvast zeer tevreden. "Nu heb ik een goedkeuringsnummer in enkele minuten," zegt hij, terwijl hij plastisch het aleatoire traject van de klassieke methode beschrijft. Maar hij had graag gezien dat ook andere verhuurders het systeem gebruikten. "We proberen ze te overtuigen," zegt Lasri. Als het even kan, willen de autodealers over afzienbare tijd niet met 22 - het aantal leden van de Beroepsvereniging van Verhuurders - verschillende oplossingen worden geconfronteerd. ZEKERHEID.Lease Plan heeft zijn software alvast aan zijn collega's-concurrenten voorgesteld. "We hebben een demo bekeken," zegt Willy Vandersmissen, voorzitter van het technisch comité van de Beroepsvereniging van Verhuurders (BVV) voorzichtig. "Het is aan de individuele maatschappijen om een standpunt in te nemen." Volgens Marc Huens is er alvast interesse bij CW Lease, Avis, Hertz en KBC Lease. "De voordelen zijn reëel," geeft Vandersmissen toe. Marc Huens ziet de Dealer Netwerk-oplossing als een win-winsituatie voor verhuurders en dealers. Hij schat dat ongeveer twee derden van de aanvragen van de dealers automatisch door het kennissysteem van Lease Plan kan worden goedgekeurd. De overige worden naar een expert van de verhuurmaatschappij doorgesluisd, die zijn beslissing ook weer via Internet aan de dealer doorgeeft. "Je kan geen betwistingen meer hebben, alle transacties worden gelogd," zegt Huens. En betwistingen zijn er, want het is niet altijd evident welk soort onderhoud of herstelling de leasingmaatschappij ten laste zal nemen. Factoren zoals de historiek en onderhoudsplanning van de wagen, de garantieaspecten en de restwaarde van de wagen moeten tegenover elkaar worden afgewogen.Huens ziet de antwoordsnelheid en zekerheid van het systeem (en later de elektronische factuur) als grote pluspunten voor de dealers. Aan de kant van de leasingmaatschappij wordt de administratie ontlast. "Het grote voordeel voor de verhuurder is, dat de dealer zelf de herstellingsaanvraag codeert," zegt Huens.NOG VEEL ONBEKENDEN.Maar de eventuele invoering van het kennissysteem in de hele branche wordt geen sinecure. Lease Plan gebruikt momenteel zo'n 950 codes (die bepalen over welk soort werk het gaat) in zijn kennissysteem, maar andere maatschappijen hebben hun eigen databases, met andere codes. Hoe het kennissysteem van Lease Plan met de databases van de concurrenten kan worden geïntegreerd, is nog niet aan de orde, evenmin als de manier waarop Lease Plan zijn systeem zou tariferen en wat het moet kosten. ABN Amro Lease Holding moet trouwens nog toestemming geven om het systeem ook aan concurrenten aan te bieden. CW Lease, een onderdeel van ING Group dat in Nederland met Aldi samenwerkt - een concurrerend communicatieplatform tussen dealers en verhuurders - heeft officieel gevraagd die mogelijkheid te onderzoeken, maar ook niet méér. Hoe het ook zij, Lease Plan heeft nu al een werkbaar systeem. En zoals een directeur bij een leasingmaatschappij stelt: "Zowel voor dealers als verhuurders wordt het belangrijk geautomatiseerd te communiceren."BNL