In Frankrijk en Italië rijdt hij al rond, in ons landje laat hij nog op zich wachten tot helemaal eind dit jaar. We hebben het over de nieuwe Fiat 500. Opvolger van een model dat precies vijftig jaar geleden werd gelanceerd. Met andere woorden: een hedendaagse versie van een icoon uit de autogeschiedenis.
...

In Frankrijk en Italië rijdt hij al rond, in ons landje laat hij nog op zich wachten tot helemaal eind dit jaar. We hebben het over de nieuwe Fiat 500. Opvolger van een model dat precies vijftig jaar geleden werd gelanceerd. Met andere woorden: een hedendaagse versie van een icoon uit de autogeschiedenis. Makkelijk is anders, voor de man aan de tekentafel. Enerzijds moet hij een model schetsen dat vandaag niet shockt met zijn retroaard, anderzijds moet hij de herkenbaarheid vrijwaren. In beide gevallen gelukt, vinden we. Natuurlijk ontsnapt ook deze niet aan een algemeen fenomeen in de autowereld: hij is meer dan een halve meter langer dan zijn voorganger. En of hij hetzelfde succes zal oogsten? Van de oude Cinquecento werden tussen 1957 en 1975 immers een kleine 4 miljoen exemplaren gebouwd. De eerste reacties zijn alvast positief. Temeer omdat ze uit allerlei hoeken komen. Tijdens de eerste opendeurdagen bij de Franse dealers stelde Fiat vast dat het nooit eerder zo'n divers publiek zag opdagen. Zowel minnaars van la machina als consumenten die nooit eerder met Italiaanse wielen reden, of zelfs Porscherijders die kwamen shoppen voor mevrouw. Ook Italië ging stormlopen voor de 500: nog voor hij in de showrooms verscheen, waren al 20.000 verkoopovereenkomsten getekend. Hoe de Belgische markt zal reageren, blijft af te wachten. Fiat België blijft alvast voorzichtig: het wil er in 2008 zo'n 1200 van verkopen. Ons gevoel zegt dat het er flink wat meer zouden kunnen zijn. De eerste kennismaking met de Belgische autopers leerde dat de nieuwe Fiat 500 een heel aangenaam rijgevoel geeft, met een degelijke wegligging, motoren en remmen die precies doen wat je verlangt. Ook aanwezig, want veiligheid is belangrijker dan vijftig jaar geleden: ABS en ESP (stabiliteitscontrole), antislipsysteem (ASR) en niet minder dan zeven airbags. Het interieur is keurig afgewerkt en oogt heel trendy met twee tinten voor de bekleding en leuke details, zoals een toerenteller die in de snelheidsmeter zit. Maar de kans dat u ooit twee identieke exemplaren op de parking van het warenhuis ziet, is behoorlijk klein. De Italiaanse marketeers zochten het inderdaad fijntjes uit, en trokken voluit de kaart van de personalisering. Er zijn niet alleen drie motorversies, maar ook nog eens vier niveaus van afwerking, vijftien soorten binnenbekleding, een slordige honderd accessoires, een twaalftal koetswerkkleuren en zelfs negen verschillende velgen. Fiat rekende het voor ons na en kwam tot de vaststelling dat er niet minder dan 549.936 mogelijke combinaties zijn. En toch zal de nieuwe Fiat 500 vooral charmeren met zijn nostalgiegehalte. Ook goed gezien: hoe het publiek al van in de conceptfase bij deze nieuwe 500 werd betrokken. Fiat opende immers een internetsite waarop iedereen mee kon nadenken over de vormgeving, kleuren en uitrusting van de auto. In een jaar tijd kreeg de site niet minder dan ... 3,7 miljoen bezoekers. Jo Bossuyt