Susan Streitfeld baseerde zich voor haar sprankelend filmdebuut op "Female Perversions: The Temptations of Emma Bovary"; een Freudiaanse feministische studie, gemaakt door Louise J.Kaplan, over vrouwelijke gedragspatronen en seksualiteit. De wetenschappelijke studie van Kaplan bewerkten Streifeld en haar co-scenariste Julie Hebert tot een intrigerend en origineel fictieverhaal. De Britse actrice Tilda Swinton kruipt ...

Susan Streitfeld baseerde zich voor haar sprankelend filmdebuut op "Female Perversions: The Temptations of Emma Bovary"; een Freudiaanse feministische studie, gemaakt door Louise J.Kaplan, over vrouwelijke gedragspatronen en seksualiteit. De wetenschappelijke studie van Kaplan bewerkten Streifeld en haar co-scenariste Julie Hebert tot een intrigerend en origineel fictieverhaal. De Britse actrice Tilda Swinton kruipt in het vel van Evelyn "Eve" Stephens, een succesvolle maar neurotische advocate uit Los Angeles die op het punt staat bevorderd te worden tot rechter. Eve worstelt echter met een identiteitscrisis. Haar honger naar seks kan ze niet meer stillen bij haar vriend; ze begint een seksuele verhouding met de psychoanaliste Renee (rol van Karen Sillas). Haar leven wordt helemaal overhoop gehaald als haar kleptomane zus Madelyn ( Amy Madigan) enkele dagen voor de verdediging van haar doctoraatsverhandeling betrapt wordt op winkeldiefstal. Eve trekt naar het platteland om haar zus uit de gevangenis te halen en wordt in Madelyns slaapkamer geconfronteerd met de traumatische jeugdherinneringen die zowel haarzelf als Madelyn getekend hebben. De perversiteiten waarover sprake in de titel slaan op de neurotische en erotische fantasieën van Eve. Ze behelzen tevens Eves strijd om haar verworven sociale status en macht te verzoenen met wat in de samenleving als "normaal vrouwelijk" doorgaat. "Female Perversions" gaat over de verschillende strategieën die gebruikt worden door de vrouw om een plaats binnen de maatschappij te veroveren. Wegens haar gebrek aan zelfvertrouwen, vertrouwt Eve uitsluitend op de elegante executive-pakken, de dure lingerie en de opvallende make-up die haar look onderstrepen. Eve voert de strijd met zichzelf en deze tussen de geslachten in maatpak. Ze straalt een autoriteit uit via haar uiterlijk. Streitfelds cynische benadering van de gangbare rolpatronen van man en vrouw, wordt op een briljante manier geïllustreerd in de scène waar Eve haar lippenstift controleert in de spiegel van haar Saab cabriolet, terwijl op hetzelfde moment (en in dezelfde shot) een oude vrouw identiek dezelfde handeling uitvoert op een bank. Op de bank staat tevens geschreven: "Perversie houdt geen vrijheid in, het is enkel een bevestiging van geslachtelijke stereotypen". Het grappige, sensuele en visueel verrukkelijke "Female Perversions" is ondanks zijn uitgesproken feministische thematiek nooit pamflettair. Piet Goethals