Feeling voor bakvissen

Ad Van Poppel medewerker Trends

Tienerblad Joepie heeft de wind in de zeilen. Na het dieptepunt van 46.000 exemplaren zo’n drie jaar terug haalt het blad nu een wekelijkse oplage van 120.000 stuks. Maar: Mediaxis verschijnt als kaper op de kust.

Woensdag is de belangrijkste dag in de week voor Joepie, het tienerblad van uitgeverij Sparta (onderdeel van De Persgroep). Die dag ligt het blad in de kiosk en scholieren op weg naar huis springen binnen om voor 55 frank het nieuws over de popsterren van vandaag mee te nemen. De verkooppunten die de meeste Joepies aan de man brengen, liggen dan ook dicht bij de scholen. In de grote vakantie valt de verkoop de eerste drie weken terug. Hoofdredacteur Ilse Beyers: “Scouts, chiro, mutualiteiten trekken er dan met de jongeren op uit. Eind augustus wordt het beter, omdat de ‘vakantieverveling’ stilaan toeslaat. Begin september valt de verkoop echter terug: de jeugd heeft dan goede voornemens en één daarvan is niet elke week Joepie kopen. Maar tegen het einde van de maand is alles weer normaal.”

Wat heet normaal? Joepie zit de laatste jaren flink in de lift. Tegenwoordig gaan er 120.000 Joepies per week over de toonbank. Daarmee zit men terug op het niveau van 10 jaar geleden. Zo’n drie jaar terug was de oplage weggezakt tot 46.000 exemplaren per week. De voorganger van Ilse Beyers maakte van Joepie op basis van de toenmalige politiek van Sparta een ‘cool’ blad, met veel ironie en sarcasme. Volgens Beyers was dat vanaf het begin gedoemd om te mislukken. “Je zit nu eenmaal met dat imago van Joepie. Hoe je het blad ook verandert, een grunge-adept zal in geen 100.000 jaar Joepie kopen. Of je moet de naam veranderen.”

Boys bands brachten succes

Eigenlijk, vertelt Beyers, is Joepie terug naar de roots gegaan: het is een muziekblad voor meisjes en jongens tussen 10 en 16 jaar, met de grootste concentratie rond 13 en 14 jaar (70% van de lezers). Die doelgroep is wel iets jonger geworden dan tien jaar geleden, omdat de jeugd vandaag wat sneller rijp is. De lezers zijn vooral meisjes die verliefd zijn op hun idool. “En niet op de jongen in de klas. Dat is veel te reëel. De verliefdheid op hun idool is volledig platonisch. Ze hoeven ook niet te kussen,” zegt Beyers. Want ja, kussen dat is toch maar eng en als ze dat niet willen, worden ze wellicht uitgelachen. Dat gevaar lopen ze met hun liefde voor pakweg Leonardo DiCaprio niet. En over de idolen moet serieus gesproken worden. Veertienjarigen snappen de ironie over hun helden niet, weet de Joepie-hoofdredacteur.

De weg naar de top

werd ingeslagen mede dankzij het fenomeen van de boys bands in de hitparade. “Ja, er kwam wat geluk bij kijken. Die jongensgroepen zijn er altijd al geweest, maar werden jaren verwaarloosd. Uit de brieven van de lezers kwamen we te weten wat ze wilden, op wie ze verliefd waren,” zegt Ilse Beyers. De Backstreet Boys dus. En Get Ready. Die Vlaamse groep opende de deur voor Joepie, want over Get Ready kan het 14-jarige meisje alléén in Joepie wat lezen, niet in buitenlandse bladen.

Ook zonder de jongensbandjes zou het volgens Beyers wel gelukt zijn, alleen had het dan wat meer tijd gekost. “We zijn in de huid van de veertienjarige meisjes gekropen en benaderen die leefwereld heel ernstig,” zegt ze. De toon van het blad is heel belangrijk: het mag niet te kinderachtig zijn en ook weer niet te jong-volwassen.

“Wij zijn een beetje familie”

Marktonderzoek voor Joepie bestaat vooral uit het lezen van de lezersbrieven en het opnemen van de telefoon op woensdagnamiddag. Tussen 12 en 18 uur wordt er tijd genomen voor de lezers en worden er wat minder pagina’s geproduceerd. “Dat is niet vervelend. Lezers die bellen zijn je klanten, die zorgen voor je loon. Ze vragen bijvoorbeeld: Leonardo DiCaprio heeft een vriendin, wat moet ik doen? Wij doen dat niet als iets onnozels af. Omdat hun ouders uit werken zijn, zitten op woensdagnamiddag veel kinderen alleen thuis. Ze vereenzelvigen zich met ons, ze zien ons een beetje als iemand van hun familie. Heel het blad is vraag en antwoord met de lezer.” Marktonderzoek is voor Beyers eveneens winkelbezoek. “Ik ga in de GB staan kijken wie Joepie koopt.”

Belangrijk onderdeel

in het concept van Joepie is het gratis geven van gadgets bij het blad. Bij de editie van 16 september zat bijvoorbeeld een bon om bij O’Neill-winkels een CD te halen met een aantal zomerhits. Gratis voor niets. De actie was gesponsord door O’Neill en voor de eerste keer sinds lang ging Joepie adverteren (via het Eurybia-net). “De jongeren zijn met gadgets gemakkelijk te verleiden, al klinkt dat negatief. Smash, Bravo, alle bladen doen er iets bij. 55 frank is voor een 14-jarige véél geld en als ze daarvoor een blad én een notaboekje kunnen kopen, dan nemen ze dat sneller.”

Voor adverteerders

moet Joepie in principe interessant zijn: het blad biedt een markt van vooral jonge meisjes. De makers van maandverband hebben dat al tijden ingezien. Maar voor Joepie is er een advertentiestop afgekondigd. “We zijn er niet voor uitgerust,” zegt Ilse Beyers. “Het tijdschrift heeft een kleine redactie, we zitten met vier mensen. We hebben altijd hetzelfde aantal pagina’s. We kunnen niet de ene week 10 adverteerders hebben en de andere week 20. Gemiddeld zitten we op 12.”

Overigens houdt Joepie rekening met de ouders van de doelgroep. Als men die niet meeheeft, wordt het moeilijker. “Veel ouders moeten het blad betalen,” aldus de Joepie-hoofdredacteur. “Daar hou ik rekening mee. Het Duitse Bravo geeft bijvoorbeeld een seksrapport met foto’s van een naakte jongen en een bloot meisje. Ze vertellen over de eerste keer. Dat zouden mijn lezers ook graag lezen. Maar als ik naakt breng in Joepie, zullen de Vlaamse ouders in opstand komen.”

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content