FC DE KAMPIOENEN

Bij Peeters Trofeeën vliegen jaarlijks 100.000 sportbekersde deur uit.

Van 17 tot 19 februari (en ook het weekend daarna) zal het hart van Jos Peeters, zaakvoerder van nv Peeters Trofeeën, weer wat sneller kloppen. Dan haalt de groothandel in trofeeën zijn vaste klanten tijdens een opendeurdag in huis. En het oordeel van de 400 kleinhandelaars in trofeeën beslist over een al dan niet geslaagd seizoen.

Van maart tot juni reiken de Belgische sportclubs, voetbal vooraan, hun bekers en andere trofeeën uit. Jos Peeters moet ervoor zorgen dat zijn eigen kollektie, goed voor 80 % van de produktie, in de smaak valt. Want naast de eigen assemblage is er alleen nog de collectie For Winners Only, van een Spaanse fabrikant. “In die vier maanden halen we 70 % van onze omzet,” weet echtgenote Marie-Rose Peeters. “Met Pasen en Pinksteren worden de toernooien gespeeld en de bekers uitgedeeld.”

Jaarlijks vliegen er op die manier 100.000 trofeeën de deur uit. Peeters Trofeeën uit Boutersem behoort daarmee tot de vijf grootste trofeeënverkopers in België. “Wij onderscheiden ons door het wat aparte imago. De traditionele beker heeft afgedaan. Wij bieden niet alleen een sporttrofee, maar een heus aandenken. Een kampioen heeft al 20 bekers in de kast. Wij geven gepersonaliseerde trofeeën die maanden in de huiskamer blijven staan.”

De gepersonaliseerde aanpak loont. In zoverre dat steeds meer bedrijven voor awards voor de werknemers bij Peeters aankloppen. De zopas gekochte computergraveermachine, een investering van een miljoen, stempelt de naam van de persoon en het logo van het bedrijf op de trofee. Het bedrijf heeft de keuze tussen duizenden modellen. “Die nevenactiviteit helpt ons ook het dode seizoen op te vangen.”

Bij Peeters Trofeeën, een 100 % familiebedrijf, werken acht mensen. De trofeeën maken 60 % van de omzet, die 40 miljoen bedroeg in 1995. Een kwart van de trofeeën wordt geëxporteerd, vooral naar de buurlanden. De export wint aan belang, onder meer door goede kontakten op dé Europese beurs voor trofeeën, in Maastricht.

De verkoop van pins maakt een kwart van de omzet. “In 1992 waren de pins nog goed voor de helft. Maar de rage is voorbij.” Peeters bemachtigde licenties voor de BRTN (onder meer FC De Kampioenen), Suske en Wiske en de nationale profliga voetbal. De pins worden in België ontworpen en in Taiwan, via onderaanneming, geproduceerd. Miljoenen pins vlogen de voorbije vijf jaar over de toonbank.

De resterende 15 % van de omzet wordt gerealiseerd via de verkoop van badges en tinnen sierwerk.

JOS PEETERS (PEETERS TROFEEEN) Steeds meer bedrijven reiken awards uit aan werknemers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content