Wie Monopoly en Stratego gewoon is, schrikt wellicht van de spellen van de start-up Game Brewer. En ook wie denkt dat onlinegamen de hele spelindustrie overneemt, kent niet het hele plaatje. Bordspellen zijn hot, en vooral de niche van de fantasybordspellen boomt. Zo verzamelde de Belgische spellenuitgever Game Brewer in vier weken 266.515 euro op het crowfundingplatform Kickstarter....

Wie Monopoly en Stratego gewoon is, schrikt wellicht van de spellen van de start-up Game Brewer. En ook wie denkt dat onlinegamen de hele spelindustrie overneemt, kent niet het hele plaatje. Bordspellen zijn hot, en vooral de niche van de fantasybordspellen boomt. Zo verzamelde de Belgische spellenuitgever Game Brewer in vier weken 266.515 euro op het crowfundingplatform Kickstarter. "Meteen was ons spel The Forbidden Palace ook een verkoopsucces", zegt oprichter en zaakvoerder Rudy Seuntjens (46). "3500 early adopters kochten de luxe-editie via Kickstarter. Een Amerikaanse uitgever kocht onlangs een licentie voor 6000 spellen." Game Brewer, dat werd opgestart in februari 2017, koos meteen voor een internationale aanpak, weg van de oververzadigde Nederlandstalige markt. Seuntjens en 42 aandeelhouders investeerden 213.000 euro. Voor hun eerste spel Pixie Queen hadden ze op Kickstarter 36.000 euro op. De commercialisering kon beginnen. "In Europa en de Verenigde Staten verkochten we in ons eerste jaar 14.000 exemplaren van onze eerste vijf spellen", zegt Seuntjens. "In de wetenschap dat er ongeveer 3000 nieuwe spellen per jaar verschijnen, is het vooral hard werken aan onze naamsbekendheid." Onlinediscussies en positieve reviews zijn essentieel om de verkoop en de naamsbekendheid op te drijven. "Zo staat ons nieuwste spel wereldwijd op het nummer vijf van de meest besproken bordspellen. Belangrijke influencers hebben aangekondigd dat ze The Forbidden Palace zullen uitroepen tot hun nummer één van 2018. " Financieel zit de start-up uit Turnhout op schema. Na twee jaar is het break-evenpunt in zicht. "Binnen tien jaar kunnen we een middelgrote Europese speler zijn", gelooft Seuntjens. "Zodra ik in België een goed draaiend team van vier à vijf mensen heb, investeren we in een nieuwe hub in het buitenland."