HET KREDIET van Facebook geraakt opgebruikt, nu blijkt dat 's werelds grootste netwerksite veel te laks is opgetreden tegen het Britse marketingbedrijf Cambridge Analytica. Onder het mom van een persoonlijkheidstest verzamelde het zeer gevoelige gegevens van Facebook-gebruikers en hun vrienden, in totaal zo'n 50 miljoen mensen...

HET KREDIET van Facebook geraakt opgebruikt, nu blijkt dat 's werelds grootste netwerksite veel te laks is opgetreden tegen het Britse marketingbedrijf Cambridge Analytica. Onder het mom van een persoonlijkheidstest verzamelde het zeer gevoelige gegevens van Facebook-gebruikers en hun vrienden, in totaal zo'n 50 miljoen mensen. Die data werden gebruikt om tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen en het referendum over de brexit zeer gerichte propaganda te sturen. Niet alleen naar de deelnemers, ook naar Facebook-gebruikers met een gelijkaardig profiel. Uiteraard is het de vraag of dat soort manipulatie via onlinereclame wel werkt. Maar dat vermindert allerminst de verpletterende verantwoordelijkheid van Facebook. Het techbedrijf blokkeerde pas recentelijk de toegang van Cambridge Analytica, nadat een klokkenluider zijn verhaal had gedaan. Alle goede voornemens en excuses van CEO Mark Zuckerberg ten spijt, doet Facebook veel te weinig om zijn 2 miljard gebruikers te beschermen tegen misbruik van hun gegevens. In mei treden de strengere Europese privacyregels in werking en dat is geen moment te vroeg. Het zwakke punt is echter controle. Het is duidelijk dat dominante bedrijven zoals Facebook niet op hun woord te geloven zijn. Toezichthouders zoals de Gegevensbeschermingsautoriteit moeten Facebook veel korter op de huid zitten. De pakkans is nu te klein en met hun miljardenwinsten kunnen Facebook en co bovendien gemakkelijk dure juridische procedures aan. De overheden moeten meer investeren in hun toezichthouders. Nu zijn Facebook en andere handelaren in persoonlijke gegevens er duidelijk niet bang genoeg van.