Fabriekswinkels in België

Ons land geniet nog maar enkele jaren van de gunsten van de ontwikkelaars van factory outlets. Zo is er McArthur Glen, dat vanuit Roubaix en Roermond een groot deel van het grondgebied dekt, terwijl Value Retail zijn oog heeft laten vallen op Maasmechelen. Dat is geografisch gezien een erg sterke strategische positie, niet ver van de Duitse en Nederlandse grenzen, maar vooral langs de ‘vakantiesnelweg’ die onze buren plegen te gebruiken.

De Village Outlet in Maasmechelen opende de deuren in 2001 op een gerenoveerde mijnsite op een steenworp van het centrum van de stad. De factory outlet, die de actieve steun van de overheid geniet, past in een regionaal herwaarderingsproject rond een aantal commerciële en vrijetijdspolen. De provincie Limburg volgt immers twee krachtlijnen om de regio nieuw leven in te blazen na de crisis in de mijnsector. Mettertijd zal de site waarop de Village van Value Retail zich bevindt dan ook aangevuld worden met een park en een snow-dome. Ook de opening van het winkelcentrum M2, in het centrum van de stad, maakt deel uit van het programma.

De Village herbergt op dit ogenblik een vijftigtal boetieks (10.000 vierkante meter). We treffen er onder meer Versace, Antonio Miró, Benetton, Claire Denmark, Cristiani, Petit Bateau en Reebok aan. “Naast de merken die zich hier al enkele maanden gevestigd hebben, zijn er de jongste tijd meerdere nieuwe ketens bijgekomen,” zegt Koen Nevens, partner bij Cushman & Wakefield Healey & Baker. “Naarmate de commercialisering vordert, groeit ook een duidelijke tendens naar het hogere kwaliteitssegment, met de komst van onder meer More & More, Nitya en Rena Lange. Terzelfder tijd stellen we een stijgende belangstelling vast van de Belgische merken: Scapa, Bellerose en Nicole Cadine hebben er intussen de deuren geopend.” Wegens het succes van de Maasmechelen Village kon Value Retail onlangs de lancering – vanaf januari aanstaande – van de tweede fase van het project aankondigen (10.000 vierkante meter). De ontwikkelaar mikt op een bezoekersaantal van 2 tot 3 miljoen per jaar.

In het zuiden van België plant de groep GL de bouw van een factory outlet in Messancy, een stadje in de provincie Luxemburg op een boogscheut van Aarlen. Het project strekt zich uit over een bruto-oppervlakte van 20.000 vierkante meter, verdeeld over een factory outlet (13.471 vierkante meter bruto, of 9980 vierkante meter netto), een vrijetijdscentrum (4000 vierkante meter) en een twee- of driesterrenhotel met 79 kamers. Er komen zo’n 41 boetieks gewijd aan mode, decoratie en binnenhuisinrichting, sport en schoenen. “Bedoeling is het centrum te positioneren in het midden- tot hoogkwalitatieve gamma,” zegt Nevens. “Wat bijvoorbeeld het textiel betreft, zal die strategie zich vertalen in de komst van befaamde merken uit onder meer de wereld van sport- en vrijetijdskledij en de jeans.” Het commerciële aspect zal ondersteund worden met een vrijetijdscomplex, dat niet alleen cafés en restaurants zal omvatten, maar ook een bowling en een fitnesscenter. Om het geheel gemakkelijk bereikbaar te maken, zal een duizendtal parkingplaatsen aangelegd worden. Het centrum zou 3 miljoen bezoekers per jaar moeten aantrekken. De opening is voorzien voor 2003.

In Verviers ten slotte is de bouw van de Ardennes Outlet zo goed als uit de startblokken geschoten. De fabriekwinkel zal er bestaan uit een gebouw van 10.000 vierkante meter en wordt aangevuld met een vrijetijdscentrum. De Ardennes Outlet is een promotie van Ram Euro Center SA, een joint venture van RAM en BMV.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content