JO BOSSUYT
...

JO BOSSUYTEen Ferrari, die heeft toch altijd iets meer te bieden. In de autowereld is het een waarheid die meer dan ooit wordt bevestigd door de komst van de FF. Ja, een Ferrari met vier zitplaatsen en een koffer waarin je daadwerkelijk een paar... koffers kwijt kunt. En ook nog eens met vierwielaandrijving, altijd goed voor een veilig rijgevoel. Meer was niet nodig om de Ferrari FF aan te kondigen als de eerste gezinswagen van de Ita- liaanse constructeur, toen de eerste beelden van de nieuwkomer op het internet verschenen. Helemaal in de trend van wat andere topconstructeurs eerder al lieten zien, zoals de Panamera van Porsche. Maar zie: niets is minder waar. Na de eerste testritjes blijkt dat de FF een raspaard is. Een racewagen vermomd als grote GT, of zo. Dat merk je meteen als je achter het stuur kruipt: dan klem je je handen rond een stuur van leder en koolstofvezel, met een balkje led-lichtjes om aan te geven wanneer het tijd is om te schakelen. Om dat elders te zien, moet je naar de Formule 1. Maar dat is niets in vergelijking met het rijgevoel. Sturen doet de FF even direct en licht als de betere sportwagens in het Italiaanse gamma. En als je stevig gaat pezen, zodra je wat vertrouwen in het ding krijgt, dan merk je dat je ongemeen veel grip hebt - jawel, alweer een begrip gepikt uit Formule 1. Lees: de banden kleven als smeltend rubber aan het wegdek. Terwijl je ondertussen geniet van een heerlijk joelende V12, nagelnieuw gemaakt voor deze FF. Goed voor 660 paarden, maar autokenners weten dat een ander cijfer veel belangrijker is. We hebben het over het maximale koppel, dat de trekkracht bepaalt, en dat snijdt de adem af: 683 Nm maar vooral 500 Nm die al vanaf... duizend toeren onder de voet worden geschoven. Om het minder technisch uit te leggen: bij gewoon wegrijden ervaar je meteen al dezelfde kracht als met een superzware turbodiesel (bijvoorbeeld die van de Audi A8) die zijn optimale toerental van 2000 bereikt. Het zorgt voor verbluffende acceleraties, zoals amper elf seconden van nul naar... tweehonderd per uur. Of 3,7 seconden van nul naar honderd als je de launch control op zet: jawel, zoals in Formule 1. Of hoe de meest gezinsvriendelijke Ferrari meer dan ooit een Ferrari blijft. JO BOSSUYTMotor * V12 benzine, 6262 cc Max. vermogen 660 pk (485 kW) bij 8000 toeren Max. koppel 683 Nm bij 6000 toeren * Vierwielaandrijving die automatisch inschakelt (in normale omstandigheden 100 procent achterwielaandrijving) Prestaties en verbruik 0-100 km/u in 3,7 sec. Topsnelheid: 335 km/u Normverbruik: 15,4 liter CO2-uitstoot bij normverbruik: 360 gr/km Instapprijs264.580 euro