Makro Cash & Carry België telt ongeveer 3200 werknemers op groepsniveau. Dat is meer dan de TrendsTop-cijfers over Makro, waar een aantal afdelingen niet in zitten. De groothandelspecialist, onderdeel van het Duitse retail-imperium Metro Group naast onder meer MediaMarkt en Galeria Kaufhof, staat daarmee wel in de top 10 van grootste werkgevers in de provincie. De administratieve hoofdzetel is in het Antwerpse gevestigd, maar de keten is over heel België actief. Toch ligt het zwaartepunt van de activiteiten, met 850 medewerkers, in de provincie. Naast de hoofdzetel is daar ook een Makro en een Metro, de zusterketen voor horecaklanten. Antwerpen was ook de eerste regio waar de Duitse retailer neers...

Makro Cash & Carry België telt ongeveer 3200 werknemers op groepsniveau. Dat is meer dan de TrendsTop-cijfers over Makro, waar een aantal afdelingen niet in zitten. De groothandelspecialist, onderdeel van het Duitse retail-imperium Metro Group naast onder meer MediaMarkt en Galeria Kaufhof, staat daarmee wel in de top 10 van grootste werkgevers in de provincie. De administratieve hoofdzetel is in het Antwerpse gevestigd, maar de keten is over heel België actief. Toch ligt het zwaartepunt van de activiteiten, met 850 medewerkers, in de provincie. Naast de hoofdzetel is daar ook een Makro en een Metro, de zusterketen voor horecaklanten. Antwerpen was ook de eerste regio waar de Duitse retailer neerstreek, in 1970. Ondertussen heeft Makro Cash & Carry zes gelijknamige winkels en negen Metro's die samen goed zijn voor een jaaromzet van 1,15 miljard euro. De retailer wil hoofdzakelijk uitbreiden met de kleinere Metro-winkels. "Er is nog veel potentieel voor Metro", zegt woordvoerster Julie Stordiau. "Eigenlijk kan de formule overal in de buurt van een grote stad worden ingeplant. De formule richt zich uitsluitend op professionele klanten uit de horeca. De verplaatsing met de auto mag voor hen niet langer duren dan 30 minuten, opdat de koude keten in stand kan blijven. Het is de bedoeling nog nieuwe vestigingen te openen, in een tempo van ongeveer twee per jaar. En rekrutering is dan zeker een uitdaging, want uitbaters van horecazaken hebben gespecialiseerd advies nodig. Ons personeel moet over veel expertise beschikken. Voor een Makro-winkel is het vinden van geschikt personeel gemakkelijker, al blijft een vacature in de afdeling verse voeding er langer openstaan." De belangrijkste gebeurtenis vorig jaar in het personeelsbeleid is ongetwijfeld een herstructurering waarbij het personeelsbestand met 10 procent kromp, zonder echte ontslagen. "Die bladzijde hebben we omgedraaid", zegt Stordiau. "Het was een moeilijke periode. Er is het afgelopen jaar heel hard gewerkt. We hebben de interne structuur van de winkels volledig omgegooid. Elke werknemer heeft eigenlijk opnieuw gesolliciteerd, zodat ze de kans kregen te gaan voor functies in andere afdelingen, die bijvoorbeeld beter bij hun interesse aansluiten. Die passie is nodig om beter advies te kunnen geven. Het assortiment van een Makro-winkel bestaat uit ongeveer 60.000 artikelen. Wie op een van de afdelingen staat, moet daardoor veel meer kennis hebben in vergelijking met een medewerker in een traditionele supermarkt. Daarom hebben we dit jaar enorm veel geïnvesteerd in opleiding, in totaal 67.460 uur." "Dat inzetten op advies komt omdat Makro weer de focus wil leggen op de professionele klant, die zo'n service eist", gaat Stordiau voort. "In het begin kon men enkel bij Makro winkelen met een btw-nummer. Nu is de winkel ook toegankelijk voor particulieren, al staat alles bij hen ook op een factuur en niet op een klassiek kassaticket. Toch blijven professionele klanten de belangrijkste doelgroep. En die definiëren we heel ruim van de kapster en de tandarts, tot een kmo die bij ons haar kantoorbenodigheden en elektronica inkoopt. Daarnaast zetten we ook sterk in op de 'witte camionnetjes', de aannemers die renovaties uitvoeren. Zo is het assortiment in de bouwmaterialen en tuinaanleg uitgebreid. De nieuwe strategie testen we sinds enkele weken in een vernieuwde Makro in Luik. De eerste reacties zijn positief." Stijn Fockedey"Het is de bedoeling nog nieuwe Metro-vestigingen te openen, in een tempo van ongeveer twee per jaar"