"Die expansie is goed vijf jaar bezig," zegt Anthony Vanherpe, gedelegeerd bestuurder van Deli. "De locatie vraagt telkens een andere aanpak. De functie van een Panos in Tielt is anders dan in het centrum van Gent." Zo concentreert de keten zich nu op de Belgische stations, waar de soms al bestaande Panos-winkels omgedoopt werden tot Panos-Rail. "In Panos Rail hebben we ons aanbod afgestemd op de behoeften van de treinreiziger. Wij zijn geen McDonald's of Quick, die op elke locatie een identiek concept toepassen," aldus Vanherpe. Panos Rail is op dit moment aanwezig in vijftien Belgische stations. "Maar er ontbreken nog een aantal belangrijke stations, zoals Gent-Sint-Pieters, Mechelen en het nieu...

"Die expansie is goed vijf jaar bezig," zegt Anthony Vanherpe, gedelegeerd bestuurder van Deli. "De locatie vraagt telkens een andere aanpak. De functie van een Panos in Tielt is anders dan in het centrum van Gent." Zo concentreert de keten zich nu op de Belgische stations, waar de soms al bestaande Panos-winkels omgedoopt werden tot Panos-Rail. "In Panos Rail hebben we ons aanbod afgestemd op de behoeften van de treinreiziger. Wij zijn geen McDonald's of Quick, die op elke locatie een identiek concept toepassen," aldus Vanherpe. Panos Rail is op dit moment aanwezig in vijftien Belgische stations. "Maar er ontbreken nog een aantal belangrijke stations, zoals Gent-Sint-Pieters, Mechelen en het nieuwe Antwerpen Centraal." De expansie in de stations verloopt via Go Snack, een retailmaatschappij die concessiehouder is voor de locaties in de stations en met Deli een franchiseovereenkomst heeft. Maar ook langs de gewone wegen duiken Panos-winkels op. In 2000 begon een samenwerking met Q8. In ruil voor exclusiviteit kwamen er onder de naam Panos Corner kleine broodjeszaken in de benzinestations. Het gaat doorgaans om een toonbank met afbakoven in de hoek van de Q8 Shop. Het aanbod is afgestemd op de automobilist in tijdnood. De exploitant van het bezinestation sluit het franchisecontract af met Deli en Q8 zorgt voor de investering. Voorlopig zijn er dertien Panos Corners, maar ook daar zou het niet bij blijven. Vanherpe: "Wij zien in het Corner-concept een mogelijkheid om ook de invalswegen van de steden te bedienen." De franchisingstrategie van Deli is helder. Het bedrijf werkt met drie grote franchisenemers _ Q8, Go Snack en Vana, eigendom van Deli-oprichter Luc Vanaudenaarde, die nog twaalf winkels heeft. Alle andere winkels worden uitgebaat door zelfstandige franchisenemers, die zich kunnen inkopen als aandeelhouder. Velen nemen uiteindelijk de hele zaak over. Verdubbelde omzetAlle zogenaamde bake-off-producten van de Panos-keten worden geleverd door La Lorraine, een industriële brood- en banketbakkerij uit Ninove, en haar dochtermaatschappij Vanelor. Toen Deli-stichter Vanaudenaarde in 1989 de groei forceerde en liquide middelen nodig had, namen de aandeelhouders van La Lorraine de franchisemaatschappij volledig over. Het familiebedrijf uit Ninove is ook actief is in de confiseriesector via Astrasweets. De familie Vanherpe heeft zich bovendien ontfermd over de maalderijen Gandamolens in Gent en Brabomills in Antwerpen. Vanelor en La Lorraine worden door Guido Vanherpe bestuurd, Deli door zijn neef Anthony. Met de overname van het Limburgse Manshoven Vers en het Luikse Boulangeries Derkenne-Couline _ beide geleid door derde neef Marc _ heeft La Lorraine zich al een tijd terug verzekerd van een toppositie onder de Belgische industriële bakkerijen. Van een gecumuleerde omzet voor alle Panos-winkels van 14,87 miljoen euro (600 miljoen frank) in 1995 is de omzet gestegen tot 29,75 miljoen euro (1,2 miljard frank) in 2000 _ een verdubbeling dus. Ook La Lorraine groeide drie jaar op rij. Van een omzet van 58,26 miljoen euro (2,35 miljard frank) in 1998, ging het naar 76,84 miljoen euro (3,1 miljard frank) in 2000. Mindere resultaten zijn doorgaans accidenteel. Zo viel in 1999 het bedrijfsresultaat van Deli terug van 147.596 euro (5,95 miljoen frank) naar 68.420 euro (2,76 miljoen frank). "Die knik is een direct gevolg van de investering in het concept Panos on Wheels, een verkooppunt op wielen waarmee we de festivals, grote evenementen en voetbalwedstrijden kunnen aandoen," klinkt het. De hele groep groep draait op dit moment een totale omzet van 247,89 miljoen euro (tien miljard frank), waarvan 123,95 miljoen euro gerealiseerd door de bakkerij, 61,97 miljoen euro door de maalderijdivisie en nog eens 61,97 miljoen euro door de confiserieafdeling.Wouter De BroeckOok langs gewone invalswegen duiken almaar meer Panos-winkels op.