Henry Fisker wilde een auto bouwen waarvan iedereen zou zeggen 'zo wil ik er een!' . Hoewel, iederéén... De Fisker Karma, het eerste geesteskind van het huis, mikt met een instapprijs van 110.000 euro niet meteen op Jan Modaal, maar veeleer op de topmanager die dagelijks maar een handvol kilometers aflegt. Zeg maar maximaal tachtig. Dan kan hij alleen maar op elektriciteit rijden, dankzij een batterij die hij 's nachts thuis rustig heeft laten opladen.
...

Henry Fisker wilde een auto bouwen waarvan iedereen zou zeggen 'zo wil ik er een!' . Hoewel, iederéén... De Fisker Karma, het eerste geesteskind van het huis, mikt met een instapprijs van 110.000 euro niet meteen op Jan Modaal, maar veeleer op de topmanager die dagelijks maar een handvol kilometers aflegt. Zeg maar maximaal tachtig. Dan kan hij alleen maar op elektriciteit rijden, dankzij een batterij die hij 's nachts thuis rustig heeft laten opladen. Is de batterij leeg, dan neemt een benzinemotor over. Niet om de auto aan te drijven, maar om samen met een generator elektriciteit aan te maken voor de elektromotor. Rekening houdend met de inhoud van de brandstoftank levert die manier van rijden dan een autonomie van toch wel minstens 300 kilometer op. Dat is min of meer hetzelfde concept als de Opel Ampera. Je hebt geen range anxiety, angst om ergens stil te vallen met een lege batterij. Met de Karma kan je rustig naar het zuiden van Frankrijk rijden. Natuurlijk is dat niet meteen de bedoeling. "Veelrijders zijn beter af met een goede diesel", zegt Henrik Fisker zelf. Woon-werkverkeer voor de topmanager of voor mensen die ecologisch willen rijden en zich dat op een exclusieve manier kunnen permitteren, dat is de roeping van deze Karma. Toen hij zich aan dit project zette, nam Fisker dan ook niets minder dan de Porsche Panamera als benchmark. Onze eerste indruk tijdens de korte test was dat Fisker de Duitse kwaliteit van afwerking nog niet heeft kunnen evenaren. Vooral op slechte wegen piept en kraakt er nogal wat in het interieur, maar met onze testwagen was dan ook duidelijk al serieus wat gezeuld. De rij-ervaring is een meevaller. Een speer à la Ferrari of Panamera is de Fisker niet, en dat voel je vooral in de acceleraties. Maar deze wondermooie wagen rijdt in alle omstandigheden soepel en vlot in het gewone verkeer. De benzinemotor blijft heel discreet als hij aanslaat om de elektromotor te voeden, wat bijdraagt tot de indruk van exclusiviteit. Maar vooral de wegligging is een meevaller. Dat heeft wellicht te maken met een uitstekende gewichtsverdeling. De elektromotoren en de batterijen zijn perfect geplaatst. Natuurlijk is het wel even wennen aan de afmetingen van de auto, want de Fisker is met een lengte van net geen vijf meter en vooral een breedte van bijna twee meter geen kleine machine. De zithouding is behoorlijk laag, en dat voel je meteen als je moet instappen. Elektromotoren samen goed voor 442 pk Max. koppel: 665 Nm Benzinemotor 4-cilinder 2.0 van 260 pk Topsnelheid: 200 km/u 0-100 km/u in 7 sec. Normverbruik: 2,2 liter CO2-uitstoot bij normverbruik: 53 gr/km 109.989 euro DesignAcceleratieJo Bossuyt