H aas is het kindje van de Pool Bolek Zajac (58), die in 1989 in de omgeving van Lier met één vrachtwagen begon rond te rijden. Over de naam hoefde hij niet lang na te denken: 'zajac' is Pools voor 'haas'. Veertien jaar later telt het bedrijf 43 medewerkers en 39 voertuigen. "Niet te groot, niet te klein. Dat was één van mijn criteria bij de keuze van een bedrijf," vertelt de nieuwe eigenaar Michel Nierinck (48).
...

H aas is het kindje van de Pool Bolek Zajac (58), die in 1989 in de omgeving van Lier met één vrachtwagen begon rond te rijden. Over de naam hoefde hij niet lang na te denken: 'zajac' is Pools voor 'haas'. Veertien jaar later telt het bedrijf 43 medewerkers en 39 voertuigen. "Niet te groot, niet te klein. Dat was één van mijn criteria bij de keuze van een bedrijf," vertelt de nieuwe eigenaar Michel Nierinck (48). Op acht weken tijd was de overname beklonken. Partner Jean-Marie Denis (eigenaar van scheepsagent Deckers & Wirtz, maar ook bestuurder bij groepagebedrijf Ecu-Line) bracht 75 % in van de 400.000 euro kapitaal bij Haas-Link Holding - intern Zoef genoemd, Nierinck een kwart. De rest van het overnamebedrag wordt gefinancierd met een banklening. De Antwerpenaar Nierinck liep al zeven jaar rond met het idee om een bedrijfje te gaan leiden. Halfweg de jaren negentig was hij onderdirecteur van de Beurs van Antwerpen en, na de fusie, verkoopdirecteur van de Beurs van Brussel. "Je komt automatisch in contact met mensen die willen verkopen, en van het één komt het ander." Dat het een distributiebedrijf werd, is niet helemaal toevallig. "Ik zocht een dienstverlener met een eigen profiel, een bedrijf dat financieel gezond was en waar ik mijn verkoopervaring zou kunnen gebruiken." Die ruimte is er, legt Nierinck uit. 's Nachts wordt het volledige wagenpark (negen lichte vrachtwagens en dertig bestelwagens) benut om kranten en tijdschriften te bedelen, en brood en taarten van een industriële bakkerij naar koude bakkers in de driehoek Antwerpen-Hasselt-Brussel te brengen. Maar overdag is slechts de helft van het wagenpark de hort op, voor een waaier van klanten, vooral drukkerijen en apothekers. "Er is dus nog groeipotentieel, zonder dat we zwaar hoeven te investeren."Nierinck heeft twintig jaar ervaring in de financiële wereld, maar toch verliep de overname chaotisch. De man studeerde TEW, volgde financiële cursussen aan de Vlerick Leuven Gent Management School en bouwde een carrière uit bij achtereenvolgens de Belgische scheepvaartgroep CMB, de corporate finance-afdeling van Banque Nationale de Paris en Indosuez, waar hij onderdirecteur werd. Bij headhunter Michael Page was hij acht jaar lang algemeen directeur, om in 1994 aan zijn beurscarrière te beginnen. "Een waanzinnig mooie job. Voorzitter Marc Corluy startte zijn project om KMO's naar de beurs te lokken. Op vijf jaar tijd heb ik 800 bedrijven gezien, en had ik de hand in een twintigtal beursintroducties." Volgden nog: Ernst & Young, KPMG en begin 2000 de Antwerpse goederenbehandelaar Westerlund. Als secretaris-generaal maakte hij het bedrijf klaar voor een beursgang, maar toen die werd afgeblazen, zat de taak van Nierinck erop. Een indrukwekkend cv dus. "Maar wanneer je zelf een overname moet doen, bega je de ene stommiteit na de andere. Bijvoorbeeld: een duidelijke overeenkomst met een financier. Ik had een partner, maar terwijl ik een geldschieter zocht, bleek hij ook operationeel de leiding te willen nemen. Gelukkig kende ik Jean-Marie Denis nog, en binnen de 48 uur hadden we een overeenkomst."Binnen de drie jaar hoopt Nierinck ook een zusterbedrijf te kunnen opstarten in de regio Zelzate-Gentbrugge. Maar een beursgang zit er niet in. "We willen klein en rendabel blijven. Wij zijn geen transporteurs, maar mobiele dienstverleners."Luc Huysmans