A fgelopen maandag zette André Du- val (52) zijn handtekening onder de papieren van de overnamedeal tussen Duval Guillaume en Publicis. Duval Guillaume was met een bruto-inkomen van 21 miljoen euro het grootste onafhankelijke reclamebureau van ons land en een van de grootste bureaus, met klanten als Belgacom, Dexia, InBev, Guylian, Virgin Express, Spa, VRT en De Morgen. Duval Guillaume is volledig overgenomen door Publicis, een van de netwerken van de internationale Publicis Holding.
...

A fgelopen maandag zette André Du- val (52) zijn handtekening onder de papieren van de overnamedeal tussen Duval Guillaume en Publicis. Duval Guillaume was met een bruto-inkomen van 21 miljoen euro het grootste onafhankelijke reclamebureau van ons land en een van de grootste bureaus, met klanten als Belgacom, Dexia, InBev, Guylian, Virgin Express, Spa, VRT en De Morgen. Duval Guillaume is volledig overgenomen door Publicis, een van de netwerken van de internationale Publicis Holding. "We blijven een autonoom bureau binnen de Publicis Worldwide Group," aldus Duval. "Publicis heeft de beste reputatie in het bieden van leverage aan creatieve reclamebureaus zonder dat hun identiteit eronder lijdt. Duval Guillaume is een speciale omgeving waarin adverteerders en creatieve mensen elkaar inspireren en constructief samenwerken. Dat is zeldzaam. We willen dat die cultuur global wordt. De wereld heeft dat nodig." De reden van de deal is dat Duval en zijn businesspartner Guillaume Van der Stighelen tien jaar na de start op een punt zijn gekomen waar er aan internationale expansie gedacht moet worden. "We hebben altijd gezegd: wil je een internationaal succesverhaal schrijven, dan moet je eerst een succesverhaal in eigen land hebben. Maar de Belgische klanten geven ons te weinig leverage om op eigen vleugels een internationale stap te kunnen zetten. Via Publicis krijgen we nu toegang tot een grotere vijver. Daarmee willen we de toekomst van Duval Guillaume veiligstellen. Dat doen we nu op tijd, nu we allebei 52 zijn. De komende vijf à zeven jaar zullen we aan het verhaal blijven schrijven en aan onze exitstrategie werken."Even hebben Duval en Van der Stighelen en de andere aandeelhouders gedacht om op eigen kracht met geleend geld de stap te wagen. "We hebben er uitvoerig met een bank over gesproken. Het zou echter neerkomen op een leveraged buy-out. Zo'n bank stapt er dan in en geeft mogelijkheden om verder te ontwikkelen. Maar dan creëer je een schuld, de aandeelhouders tekenen ervoor en de bank zou voor 40 % aandeelhouder worden. Zo'n constructie geeft weinig toegevoegde waarde en we voelden ons er niet gelukkig bij. In de zomer van vorig jaar zijn toen de contacten met Publicis gaan rijpen."Bij Duval Guillaume is André Duval eerder de persoon die op de achtergrond is gebleven. Creatief directeur Guillaume Van der Stighelen was het uithangbord en blijft dat ook. Duval: "Guillaume heeft een uitgesproken visie op het vak van reclame maken. Ik doe vooral het zakelijke en reclametechnische. Dat blijf ik ook doen. We zijn nog niet moe, maar er zijn bedrijven die te laat over de opvolging nadenken. Ik ben hierin geadviseerd door advocatenbureau Allen & Overy. Het probleem was me ook bekend van mijn vader."Duvals vader runde in Antwerpen een vastgoedkantoor. "Hij had een man of twintig op zijn kantoor. Hij stierf toen hij 58 was. Dat heeft sporen achtergelaten. We waren met acht kinderen thuis. Mijn vader en moeder zijn in hetzelfde jaar gestorven. Dat was een schok voor mij." Na zijn opleiding Publiciteit in Antwerpen ging hij bij zijn vader werken, maar van de ene op de andere dag verloor het vastgoedbedrijf zijn roerganger, zoals Duval zegt. Toen zijn ouders gestorven waren, keerde hij zich af van de vastgoedwereld en ging naar Brussel om een job in de reclamesector te zoeken. Reclame trok hem al vanaf zijn middelbareschooltijd. "Ik was gek op merken en was al gefascineerd door Millet nog voordat dat merk via Jambers grotere bekendheid kreeg. Iedereen sprak over 'een anorak' en ik noemde het bij de merknaam. Mijn opleiding was eerder in de richting van artdirection, maar in Brussel zeiden ze dat ik geen creatief moest worden maar een commerciële man. Ik probeerde eerst bij McCann-Erickson. Dat lukte niet. Daarna ging ik naar RSCG. Dat was toen nog een apart bureau in België, maar ging begin jaren tachtig samen met Garbarski. Eddie Garbarski stuurde die zaak en ik dacht: ik ga bij RSCG niet werken voor een lokale man." In 1983 trok Duval naar TBWA, waar hij in 1986 directeur werd. Hij leidde het bureau tot december 1995. "Ik ging er weg omdat TBWA was opgegaan in Omnicom. Ik ben na die overname nog een jaar gebleven. Maar het werd tijd voor een eigen zaak."Die richtte hij in 1996 op met copywriter Guillaume Van der Stighelen. De twee leerden elkaar kort na Duvals vruchteloze sollicitatie bij McCann kennen. "Ik ging naderhand wat eten en een pint drinken in een cafeetje, de Klepto. Daar zag ik een andere jonge Vlaming: Van der Stighelen, toen copywriter bij McCann. Ik heb hem in 1984 naar TBWA gehaald. Hij bleef anderhalf jaar en ging toen naar Young & Rubicam."Duval en Van der Stighelen werden regelrechte concurrenten. Ze kwamen in competities vaak tegenover elkaar te staan, om dan later in Rick's Café in Brussel nog een pint te pakken. "Guillaume had in februari 1995 Young & Rubicam verlaten. Het bureau had de focus verloren. Hij hield het na twaalf jaar voor bekeken en nam een sabbatical. Ik sprak hem over Omnicom en TBWA, zei dat ze hard wilden gaan. Zijn vraag was toen of ik bij TBWA zelf nog gelukkig was."Duval moest in die tijd voor TBWA geregeld naar Japan en in september 1995 reisden de twee naar het land van de rijzende zon. "We zijn tien dagen met elkaar opgetrokken, hebben plannen gesmeed en afspraken gemaakt. Het was niet evident om samen te beginnen, we hebben niet de makkelijkste karakters." Wat is het succes van Duval Guillaume tot nu toe geweest? Duval: "We hebben het zo geformuleerd: we vonden dat er klanten waren die goesting hadden in goed werk en die er niet in slaagden om dat te krijgen. En er waren creatieven die goed werk wilden leveren, maar daar de klanten niet voor vonden. Die twee zaken hebben we samengevoegd. We wilden werken voor klanten die nog zelf konden beslissen over hun reclame en niet schatplichtig waren aan Parijs of Londen. We wilden werken voor mensen die nog ja konden zeggen. De telefoon heeft sindsdien niet stilgestaan." Medestichter van reclamebureau Duval Guillaume. Verkoopt het bureau volledig aan het Franse Publicis.Ad van Poppel