Kunnen de bezwaren van de Europese Commissie het economische plaatje van Eurotunnel wijzigen?

JACQUES GOUNON. "Ik denk het niet. Een Europese richtlijn bepaalt dat de staten het deficit van de spoorinfrastructuur moeten dekken. Frankrijk en Groot-Brittannië moeten dus de rendabiliteit van Eurotunnel garanderen."
...

JACQUES GOUNON. "Ik denk het niet. Een Europese richtlijn bepaalt dat de staten het deficit van de spoorinfrastructuur moeten dekken. Frankrijk en Groot-Brittannië moeten dus de rendabiliteit van Eurotunnel garanderen." GOUNON. "De Commissie wil de berekening van de tolgelden veranderen. De Europese commissaris van Transport, Siim Kallas, wil overstappen van tolgeld gebaseerd op de langetermijnkosten naar een tol gebaseerd op de marginale kosten, de slijtage aan de rails dus. Dat is precies wat Eurostar vraagt. Op die manier destabiliseert ze de onderneming en de investeerders. Het is intussen weer rustig geworden. De investeerders hebben begrepen dat de Europese richtlijnen ons beschermen." GOUNON. "Het is inderdaad een vraag van Eurostar die door de Commissie gesteund wordt. Eurostar wil minder tolgeld betalen. Ik weet dat de vervoersmaatschappij intens gelobbyd heeft. Maar dat de prijzen van de Eurostartickets hoog zijn, heeft niets te maken met ons tolgeld, dat niet zwaar weegt in de totale kostprijs. Eurostar bepaalt autonoom zijn tarieven. Overigens klaagt het ook over andere tolgelden, onder meer voor het hogesnelheidsspoor in Nederland." GOUNON. "Ik heb jaren gevochten tegen het monopolie van Eurostar. Ik ben vijf of zes jaar geleden al Deutsche Bahn gaan opzoeken om ze te vragen deel te nemen aan de trafiek onder het Kanaal. Die blijft toenemen, zelfs in crisistijden. Ik wist dat ik te maken zou krijgen met lobbying van Eurostar en dat alles in het werk zou worden gesteld om Eurotunnel opnieuw aan de kaak te stellen." GOUNON. "Zodra de kunstmatige beperkingen om Eurostar te beschermen, verdwijnen, kunnen er nog andere spoorwegmaatschappijen bij komen. Virgin Rail zou bijvoorbeeld tot in Brussel of Parijs kunnen rijden." GOUNON. "Er moet gewoon voor worden gezorgd dat de de internationale technische specificaties die gelden voor de tunnels in de Europese Unie en Zwitserland de enige regels zijn om toegang te krijgen tot de Kanaaltunnel. De Sint-Gotthard in Zwitserland en de Brenner in Oostenrijk zijn langer dan de Kanaaltunnel, die nu al negentien jaar bewijst dat hij een regelmatige en intense trafiek aankan." GOUNON. "Ja, de reizigers zullen erbij winnen. Als u de prijs van het traject Londen-Parijs met de Eurostar vergelijkt met een reis Parijs-Amsterdam met de Thalys, dan komt die per kilometer twee keer zo duur uit. En dat komt niet door ons tolgeld. Sommige Eurostartarieven voor Brussel-Londen zijn duurder dan voor een vliegreis tussen beide steden."