Europese consument krijgt extra bescherming

Doet u als privépersoon een aankoop bij een handelaar in de Europese Unie, dan hebt u recht op een wettelijke garantie van twee jaar. Is er iets mis met het gekochte product, dan mag u eisen dat de verkoper het gratis herstelt, omruilt of terugbetaalt. Ook de kosten voor de bijbehorende verzendingen zijn in principe voor de rekening van de verkoper. Vindt u een fout of een defect binnen het jaar, dan wordt verondersteld dat het gebrek al bestond bij de levering. Die termijn is verlengd, voor 1 januari gold dit enkel voor de eerste zes maanden. Daarna ligt de bewijslast bij de consument. De verkoper mag de koper vragen te bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van de levering.

Vanaf 28 mei treedt een nieuwe richtlijn in voege die meer transparantie beoogt op platformen als bol.com, Amazon, eBay, 2dehands.be en Vinted. Die zullen duidelijker moeten informeren over de identiteit van de verkoper, tot wie de consument zich kan richten bij problemen. Er komt ook een verbod op valse onlinereviews.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content