De Koreanen hebben het helemaal gesnapt. Wil je op de Europese markt een rol van betekenis spelen, dan moet je ook auto's bouwen die Europees zijn. De nieuwe Ceed van Kia is daarom ontworpen door Europeanen in de Duitse vestiging van het merk. Dat was ook het geval met de i30 van Hyundai, het zustermerk van Kia. Kijk naar de strakke, zuivere lijn van de Ceed, denk de merknaam en het logo weg, en je zult niemand horen zeggen dat daar een Aziatische wagen staat. Als je het ons vraagt, lijkt de Ceed ze...

De Koreanen hebben het helemaal gesnapt. Wil je op de Europese markt een rol van betekenis spelen, dan moet je ook auto's bouwen die Europees zijn. De nieuwe Ceed van Kia is daarom ontworpen door Europeanen in de Duitse vestiging van het merk. Dat was ook het geval met de i30 van Hyundai, het zustermerk van Kia. Kijk naar de strakke, zuivere lijn van de Ceed, denk de merknaam en het logo weg, en je zult niemand horen zeggen dat daar een Aziatische wagen staat. Als je het ons vraagt, lijkt de Ceed zelfs opvallend goed op de Peugeot 308. Helemaal toevallig kan dat niet zijn. De 308 staat bekend als een van de betere telgen van het zogenoemde C-segment, waartoe ook de Volkswagen Golf en de Renault Megane behoren. Een segment dat het ook in deze tijden van SUV-waanzin nog altijd uitstekend doet. Bij Kia wisten ze ons te vertellen dat de ingenieurs voor deze derde generatie van de Ceed intensief aan het onderstel hebben gewerkt. Het resultaat is merkbaar: de Ceed voelt iets harder afgeveerd, maar behoudt nog altijd een zeer behoorlijk comfortgevoel op slechte wegen. Ga je wat dynamischer rijden, dan krijg je snel vertrouwen in de wegligging. We reden met de eenliter-driecilinder, een benzinemotor van 120 paarden die we al kenden van de vorige generatie. Zoals de meeste motoren van dat type is hij krachtig genoeg voor een auto van het C-segment, maar wordt hij ook dorstig zodra je wat met het gaspedaal gaat spelen. Een gemiddeld verbruik van 7 liter of zelfs meer is dan geen rariteit. We stoorden ons ook wat aan zijn gegrom. Enerzijds is dat typisch voor driecilinders, anderzijds slagen heel wat merken er moeiteloos in dat geluid veel beter te dempen. In het motorenaanbod zitten ook nog een krachtiger benzinemotor (1,4 liter) en een turbodiesel van 1,6 liter met turbo. Nog opvallend: de kwaliteit waarmee het interieur is afgewerkt. Kia heeft zich ingespannen om de Ceed wat meer naar het premiumniveau te tillen. Van de Ceed is er ook een breakversie, en over een paar maanden wordt een shooting brake gelanceerd: een zeer slanke break die met zijn glooiende achtersteven veeleer aan een coupé doet denken. Nog later komt er een afgeleide versie waarover Kia niets kwijt wil. Inderdaad: dat zal dus een soort SUV zijn.