ETIKET VERDAMPT IN NATUUR

Wouter Temmerman medewerker Trends

AR Metallizing uit Genk positioneert zich als een unieke etikettenproducent voor wereldbrouwers.

AR Metallizing is wereldleider in gemetalliseerd papier voor etiketten voor onder andere bierflesjes, maar ze komen ook terecht in de voedingssector of in de farmaceutische industrie.

Sinds dit jaar commercialiseert het een biologische variant die voor verpakkingen bestemd is: een gelamineerd, gemetalliseerd karton dat bestaat uit enkele lagen en biologisch afbreekbaar is. De innovatie zit vooral in het biologisch afbreekbaar maken van een product met metaal. “We dampen een microscopisch dun laagje op het papier”, legt CEO Bart Devos uit. “Het is afbreekbaar omdat dat laagje in de natuur uiteindelijk ook weer verdampt.”

AR Metallizing werkte drie jaar aan de innovatie. Een ploeg van chemici en ingenieurs kon het project als een soort start-up in de onderneming ontwikkelen en verder verfijnen. “We merkten dat onze klanten deze oplossing zochten, maar niet vonden in de markt van hoger gepositioneerde verpakkingen”, legt Bart Devos uit. Na de lancering van het biologisch afbreekbare etiket dit jaar wijst Devos naar bestellingen in de grootorde van enkele miljoenen euro’s. Op de klantenlijst staan namen als AB InBev, Carlsberg, Disney, Heineken, Kleenex, Nestlé en SABMiller.

Snel groeien

De lijst maakt duidelijk dat AR Metallizing vooral zijn faam verwierf in de bierindustrie, maar Bart Devos kijkt breder. “We willen zo veel mogelijk producenten van massaconsumptiegoederen als klanten. We groeien snel: in tien jaar steeg ons productievolume van 10.000 naar 50.000 ton, het aantal werknemers ging maal drie tot bijna 300 en onze geconsolideerde omzet steeg van 25 miljoen naar 120 miljoen euro.”

Let wel: dit gaat om de cijfers van de consoliderende moeder HIG Luxembourg Holdings. Daarin schuilen ook dochters in Italië en de Verenigde Staten. Dat liet zich voelen in de omzet en het aantal werknemers van de Belgische tak. “We worden globaler. Als onze cijfers hier teruglopen, is dat omdat we hebben uitgezocht waar we onze producten het meest efficiënt kunnen neerzetten.”

De aanpak van AR Metallizing wist dit jaar overigens het Japanse Nissha te overtuigen. De multinational kocht het bedrijf van de Britse investeringsmaatschappij HIG Capital. “Nissha heeft een visie op lange termijn. Het bedrijf staat bekend als een vernieuwer en zijn O&O-afdeling is een enorme steun”, besluit Bart Devos.

WOUTER TEMMERMAN

“Onze klanten zochten een biologische oplossing, maar vonden ze niet”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content