Achter de schermen is een en ander te doen geweest over de genen van de nieuwe Audi e-Tron GT. Die wagen is de Audi-versie van de Porsche Taycan, de eerste elektrische auto van het merk. Natuurlijk vermelden autojournalisten dat in hun recensie. Maar als er iets is waar de marketingdiensten van Audi als voor de dood voor zijn, dan is het wel dat hun e-Tron GT wordt geportretteerd als een Porsche in een andere verpakking.
...

Achter de schermen is een en ander te doen geweest over de genen van de nieuwe Audi e-Tron GT. Die wagen is de Audi-versie van de Porsche Taycan, de eerste elektrische auto van het merk. Natuurlijk vermelden autojournalisten dat in hun recensie. Maar als er iets is waar de marketingdiensten van Audi als voor de dood voor zijn, dan is het wel dat hun e-Tron GT wordt geportretteerd als een Porsche in een andere verpakking. 'Et alors?' dachten wij toen we achter het stuur kropen voor een eerste kennismaking. Natuurlijk is deze Audi een aangepaste versie van de Taycan. Maar dan bekijk je het interieur en proef je Audi, met de kwaliteit van de afwerking die je van dat huis gewoon bent. Je bent een kwartier onderweg en je wentelt je maar wat graag in dat gevoel van reiscomfort. En ja, als je eens fors drukt met de rechtervoet, waan je je even in een raket, zozeer dat je meteen denkt: waar is dit in 's hemelsnaam voor nodig? De Audi e-Tron GT beantwoordt perfect aan de filosofie die de VW-groep als een van de eerste autobouwers toepaste: een waaier van merken aanbieden door auto's te bouwen met onderdelen en componenten uit een gemeenschappelijke organenbank. Bekijk het als een reusachtige bouwdoos: je stopt een voortrein, achtertrein, chassis en motor in elkaar en je krijgt een Volkswagen Golf. Steek die anders in elkaar en je hebt een Seat Leon. Zoals de e-Tron GT en de Taycan met elkaar gerelateerd zijn. De Taycan omschreven we in deze rubriek als de beste elektrische auto waarmee we hebben gereden. De e-Tron GT bevestigt die indruk. De Audi laat onderweg op geen enkel moment vermoeden dat hij 2350 kilo op de weegschaal zet. Het stuurgevoel is precies en sportief, met een chassis dat dynamiek en comfort verzoent. De twee elektromotoren laten zich voeden door een grote batterij met een bruikbare capaciteit van 84 kilowattuur. Zonder snellader op gelijkstroom, die de batterij in een halfuur vollaadt tot 80 procent, wordt het eindeloze ergernis: 40 uur laden aan een stopcontact en 10 à 13 uur aan een wallbox. Nog dit. Audi is een van de grote Duitse drie. Dan weet je: de e-Tron GT kost 102.900 euro, maar met een paar vinkjes op de optielijst klimt het prijskaartje moeiteloos met een paar tienduizenden euro's.