Erik Lejeune (52): Hollandse mayonaise gezocht

Is: gedelegeerd bestuurder van Free Record Shop Benelux

Vrije tijd: in de tuin werken, lezen, tijd doorbrengen met zijn gezinDe verantwoordelijkheid over het Nederlandse winkelnetwerk van Free Record Shop leverde Erik Lejeune een jaar geleden net geen cultuurschok op. Hij mocht dan al twee jaar aan het hoofd staan van Free Record Shop België en Luxemburg, plots moest hij leren werken in wat hij noemt “het polderoverlegmodel”.

Het polderoverlegmodel?

ERIK LEJEUNE (FREE RECORD SHOP). “Het was echt aanpassen om tussen Nederlanders te functioneren. Je moet opnieuw een persoonlijke mayonaise samenstellen om met hen samen te werken. Je moet er eerst met werkelijk iedereen praten voor je tot een consensus kunt komen. Ze gaan er volledig voor zodra ze er achter staan.”

Was de aanpassing aan de Nederlandse markt even groot?

LEJEUNE. “De Nederlandse markt is veel competitiever. Een winkel in een provinciestad heeft in België een mooi klantenpotentieel, maar heeft bij onze noorderburen weinig slaagkans. Er zijn altijd één of meerdere concurrenten in de buurt. Het winstmodel is er dus helemaal anders. De marges liggen daardoor een stuk lager dan in België.”

In België daalde de nettowinst van Free Record Shop in 2009, ondanks een omzetstijging.

LEJEUNE. “De marges stonden het afgelopen jaar inderdaad ook in België onder druk. De omzetgroei van de games zorgt ervoor dat de gemiddelde winkelmarge daalt. In 2010 zal de Belgische omzet groeien met procenten die bestaan uit twee getallen. Ook de rentabiliteit zal opnieuw veel beter zijn. In Nederland blijft dat toch een moeilijk punt.”

Free Record Shop nam om te groeien in ons land onlangs enkele winkels over van het failliete Sonica. Waren er in Nederland dan geen soortgelijke mogelijkheden?

LEJEUNE. “In Nederland maakten we de omgekeerde beweging. We sloten onze Van Leest-filialen of vormden ze om tot een winkel van Game Mania of Free Record Shop. Dat moest omdat we in veel winkelstraten onszelf te hard beconcurreerden. Zoiets kan gewoon niet in een regressieve markt. Het is dus niet altijd eenvoudig om de wissel naar de expansiestrategie te maken wanneer ik na 3,5 dagen in Nederland op kantoor in België kom.”

Valt het pendelen wat mee?

LEJEUNE. “Ik heb die verplaatsingen en de impact op mijn sociaal leven wel onderschat. Ik blijf een bourgondiër, maar doe nu veel minder aan sport. En ja, als ik muziek beluister, is dat nog altijd met een cd-speler. De laatste cd die ik kocht, was die van Admiral Freebee. Ik heb zelfs geen iPod. Niet uit principe, ik vind cd’s gewoon nog altijd een leuker geschenk. Free Record Shop wil daarom ook steeds meer evolueren naar een geschenkenwinkel. Dat is meteen een van de redenen waarom we vorig najaar een participatie namen in de cadeauwinkels Expo.”

Bent u voldoende muziekfan om ook nog concerten mee te pikken?

LEJEUNE. “Free Record Shop organiseert nu zelf ook concerten. Er staan er dit jaar nog zes op het programma. Zo willen we jong talent ondersteunen. In juni willen we ook samen met onder andere enkele artiesten en auteursrechtenvereniging Sabam een charter neerleggen. Daarin pleiten we voor een btw-verlaging van 21 naar 6 procent op muziekproducten. Want de prijzen daarvan zijn vandaag echt niet evenredig met de prijzen van downloads.”

Sj.S

“Samen met artiesten en Sabam maken we een charter voor een btw-verlaging”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content