De Persgroep
...

De PersgroepEric Claeys (41), directeur-generaal van De Persgroep, was verbaasd over zijn nominatie voor Marketeer van het Jaar. De reden was dat de eerste twee laureaten ( Pierre Brusselmans van Henkel en Piet Van Roe van de BRTN) in zijn ogen veeleer bekroond werden voor hun staat van dienst. "In het verleden hebben die twee 'straf gemarketeerd' ; het leek dus meer een beloning," zegt hij. Zit hij nu echter ook niet in dezelfde situatie ? Uit zijn functie als commercieel directeur van Het Laatste Nieuws groeide hij afgelopen zomer door naar het algemeen management. "Jawel, maar ik ben toch nog altijd zeer 'omzetgedreven' en ik voel mij volop marketeer," aldus Claeys. Hij vindt omzet het belangrijkste. Kosten bewaken mag geen doel op zich zijn, evenmin als winst. "Je moet als onderneming vooruitgaan, omzet maken. Winst is dan geen doel, maar een resultaat." Claeys is licentiaat diplomatieke wetenschappen (..."niet de meest commerciële opleiding") en licentiaat management (Vlerick School voor Management). Hij begon zijn carrière als stagiair in het commercieel departement van Ebes (nu Electrabel) en schopte het daar in negen jaar tot commercieel directeur van de zone Vlaanderen. Daarna ging hij naar Recticel, waar hij directeur marketing en verkoop was. In 1990 werd hij door Het Laatste Nieuws gevraagd om de lezersmarkt te beheren. Later kreeg hij er de advertentiemarkt bij, en nu is hij algemeen directeur. In die periode is Het Laatste Nieuws de grootste krant van het land geworden in een stagnerende dagbladenmarkt. De leidraad voor het bedrijf werd, en is nog altijd : "Passie voor de lezer". Dat geldt zowel voor de commerciële afdeling als voor de redactie.Eric Claeys : "De redactie werkt voor de lezer, net zoals de marketingafdeling en de reclamewerving. We zijn niet geïnteresseerd in advertenties. We verkopen lezers ; als we veel lezers hebben met een goed profiel, komen de adverteerders ook wel. Die worden aangetrokken door de kwantiteit én de kwaliteit van de lezers."De opgang van Het Laatste Nieuws was te danken aan acties die gekoppeld werden aan het redactionele. Actie om de actie is een gruwel voor Claeys. "Het moet inhoud hebben. We zijn zover gegaan dat die acties ons imago vormen."ERIC CLAEYS Als onderneming moet je vooruitgaan, omzet maken. Winst is dan geen doel, maar een resultaat.