Wie een wagen op een luchthaven huurt, betaalt daar al een tijd fors meer voor. In Spanje stegen de prijzen met ruim 150 procent, in Portugal met 100 procent en in Griekenland met 80 procent. Glenn Jacobs, de algemeen directeur voor België en Luxemburg bij Hertz, een van de marktleiders, geeft uitleg.
...

Wie een wagen op een luchthaven huurt, betaalt daar al een tijd fors meer voor. In Spanje stegen de prijzen met ruim 150 procent, in Portugal met 100 procent en in Griekenland met 80 procent. Glenn Jacobs, de algemeen directeur voor België en Luxemburg bij Hertz, een van de marktleiders, geeft uitleg. 1. De prijzen stijgen blijkbaar sterk door de krapte op de automarkt? GLENN JACOBS. "Covid-19, de Oekraïne-oorlog en nu ook de lockdowns in China maken dat er veel minder auto's beschikbaar zijn. Dat duwt ook hun prijzen omhoog. De prijzen worden bijna maandelijks bijgesteld, en niet naar beneden. De vraag wordt extra gestuurd door de effecten van covid-19. Veel mensen hebben hun reis uitgesteld, of ze gaan dichter bij huis met vakantie, en dan vooral in Zuid-Europa. Dan hebben ze daar graag een huurauto." 2. Uw bedrijf kreeg het ook hard te verduren tijdens de pandemie? Hertz Belgium zag zijn omzet dalen van 29 miljoen euro in 2019 naar 15 miljoen in 2020. JACOBS. "Activiteiten op en rondom luchthavens waren vóór covid-19 goed voor 60 procent van onze activiteit. Vandaag is dat gedaald tot 44 procent. De luchthaven van Zaventem kreeg van februari vorig jaar tot februari dit jaar nauwelijks 1,5 miljoen passagiers over de vloer. In 2019 ging het om 25 miljoen. We lopen met andere woorden nog altijd achter omdat de gebruikelijke klanten er gewoonweg niet zijn, of minder zijn. België is helaas geen toeristisch land zoals Spanje of Frankrijk." 3. Wat zijn de verwachtingen voor de zomer van 2022? JACOBS. "We verwachten deze zomer meer toeristische klanten, maar geen overrompeling. Die zouden we trouwens niet kunnen verwerken door het beperkte aanbod aan wagens. In vergelijking met 2019 zullen we nog altijd een tiende tot een vijfde minder activiteiten hebben."