Een duo volgde een jaar geleden een duo op bij het pr-bedrijf Bepublic Group. Jeroen Wils en Dajo Hermans vertrokken en Anja Peleman en Sara Vercauteren kwamen aan boord als nieuw leidend duo. Beide vrouwen hebben een jarenlange ervaring in communicatie en kenden elkaar van bij DPG Media waar ze als woordvoerders werkten. "Bepublic Group was niet helemaal nieuw voor ons", zegt Peleman. "Het heeft DPG Media nog geholpen met de uitwerking van de crisiscommunicatieplannen."
...

Een duo volgde een jaar geleden een duo op bij het pr-bedrijf Bepublic Group. Jeroen Wils en Dajo Hermans vertrokken en Anja Peleman en Sara Vercauteren kwamen aan boord als nieuw leidend duo. Beide vrouwen hebben een jarenlange ervaring in communicatie en kenden elkaar van bij DPG Media waar ze als woordvoerders werkten. "Bepublic Group was niet helemaal nieuw voor ons", zegt Peleman. "Het heeft DPG Media nog geholpen met de uitwerking van de crisiscommunicatieplannen." U bent in moeilijke omstandigheden begonnen bij Bepublic Group, in volle lockdown. ANJA PELEMAN. "Het was inderdaad niet gemakkelijk om ons team pas na een paar maanden in het echt te zien. Communicatieadvies is mensenwerk. We zijn heel blij dat we onze collega's weer meer kunnen zien." SARA VERCAUTEREN. "We hebben het afgelopen jaar heel wat nieuwe klanten en bedrijven kunnen begeleiden met hun communicatie, zeker met de relance die er sneller gekomen is dan gedacht. Dat leidde tot een communicatieve relance. We hebben zelfs nieuwe klanten moeten weigeren omdat ons team volgeboekt was. Ons team telt twintig mensen, maar er komen nieuwe medewerkers bij." Is het profiel van de klanten geëvolueerd? Welk type communicatieadvies vraagt men vooral? PELEMAN. "Bepublic Group doet aan journalistieke pr. We hebben drie poten. Befirm focust op financiële communicatie. Bereal is de poot voor vastgoedcommunicatie en Bepublic is voor hele brede sectoren, van profit tot non-profit. Bedrijven komen bij ons terecht omdat ze weten dat hier veel ex-journalisten werken. Die zijn constant op zoek naar originele journalistieke verhalen. We geven ook heel veel trainingen: cameratrainingen, mediatrainingen, personal branding. En uiteraard wordt er een beroep op ons gedaan voor op crisiscommunicatie. Dan krijg je een telefoon en laten we alles laten vallen om het bedrijf te ondersteunen." VERCAUTEREN. "Sommige bedrijven hebben gewoon strategisch advies nodig waarmee ze intern aan de slag kunnen. Andere klanten hebben geen communicatieteam of slechts één persoon en hebben extra handen nodig om persberichten te schrijven, te pitchen aan journalisten of onze socialemediakanalen te onderhouden. Wij werken volledig op maat." Geeft u ook advies over interne communicatie? VERCAUTEREN. "Er zijn meer opdrachten voor interne communicatie, maar de focus ligt op externe communicatie, en niet alleen richting het brede publiek. Wij versterken ook de band tussen bedrijven en hun stakeholders. We brengen hen samen met andere partijen om de tafel. Interne communicatie blijft uiteraard belangrijk. Medewerkers zijn ook ambassadeurs van je bedrijf in de buitenwereld. Dat betekent dat je intern het best duidelijk maakt waar je voor staat en waar je naartoe wil." U blijft een Belgisch bedrijf? PELEMAN. "We zijn een Belgisch bedrijf en werken vanuit Brussel. We hebben wel veel contact met internationale pr-bureaus en zijn onlangs toegetreden tot een internationaal netwerk, PR World Alliance. Dat is een netwerk van pr-bureaus in veertien landen die werken voor meer dan dertig landen."