ER WAS EENS…

Het eenmanszaakje Clepsydre uit Beersel “schrijft” geschiedenis. Het duikt in de archieven van een bedrijf en zet de annalen ervan op papier.

Een “clepsydra” is een waterhorloge uit de oudheid – symbool voor het verloop van de tijd en de overlevering van de geschiedenis naar de volgende generaties. Verhalen overdragen is ook wat Michel Cordier doet. Hij begon, samen met zijn vrouw, met familiebiografieën. Maar toen de marketingafdeling van de Amerikaanse multinational waar hij werkte als marketingdirecteur, in 1994 werd opgedoekt, begon hij – op vraag van een onderneming – met het opstellen van bedrijfsbiografieën. Michel Cordier had zijn niche gebouwd: een uitgevershuisje, zijn eenmanszaak Clepsydre, gespecialiseerd in het uitgeven van familie- en – vooral – bedrijfsbiografieën.

“We willen niet doordringen op de verzadigde markt van de commerciële publicaties. Het gaat telkens om een biografie waarbij we precies weten voor wie het boek bestemd is. Concurrenten heb ik op dit terrein nauwelijks ontmoet,” aldus Cordier.

Een beurs van 200.000 frank toegekend door het Fonds voor Jonge Ondernemers (een initiatief van de Koning Boudewijnstichting en G-Bank) gaf in 1996 een extra duwtje in de rug. Negentien projecten zijn vandaag af of worden voorbereid. Cordier werkt samen met nog een vaste zelfstandige medewerker en twee freelancers – samen werken ze nu aan negen projecten. Eentje gaat bijvoorbeeld over de geschiedenis van de Waalse kalk- en dolomietgroep Carmeuse, een ander graaft naar het verleden van de wittecementfabriek van CBR in Harmignies. Van de bedrijfshistoriek van mineraalwaterproducent Spadel gingen er al 1500 stuks de deur uit.

Voorlopig beperkt Clepsydre zicht tot Franstalige projecten, al is één werkje ook naar het Nederlands vertaald. Michel Cordier: “Tot nu toe voelden we ons kwalitatief niet klaar om ons te wagen aan Nederlandstalige projecten. Daarom hopen we dit jaar een partner te vinden om de Vlaamse markt te ontginnen.”

De aanpak van Clepsydre is relatief arbeidsintensief. Zegt hij: “We verzamelen de geschiedenis van het bedrijf op basis van gesprekken in een ontspannen sfeer met nauwe betrokkenen. Op die manier graven we de anekdotes op en diepen we de specifieke bedrijfscultuur uit, die in de archieven van een bedrijf niet terug te vinden zijn. Die interviews gieten we in een begrijpbare en vlotte tekst.”

Eén project neemt zes tot twaalf maanden in beslag. De kostprijs varieert van 250.000 frank voor een familieboek tot 500.000 frank voor een bedrijfsgeschiedenis – afhankelijk uiteraard van de geïnvesteerde tijd. Precieze omzetcijfers weigert Michel Cordier, maar rekening houdend met het aantal afgewerkte projecten schatten we de (cumulatieve) omzet sinds de start op minstens 5 miljoen frank.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content