Sinds augustus 2019 is Koen Claerbout de CEO van Zenitel. Het Noorse bedrijf is de marktleider in intelligente communicatie.
...

Sinds augustus 2019 is Koen Claerbout de CEO van Zenitel. Het Noorse bedrijf is de marktleider in intelligente communicatie. Hoe beleefde u het eerste jaar? KOEN CLAERBOUT. "Tijdens de eerste zeven maanden heb ik de meeste partners en filialen persoonlijk bezocht. Die vele interessante contacten waren een solide basis om vanaf midden maart de grote uitdagingen door covid-19 aan te pakken. De pandemie heeft veel projecten bemoeilijkt. Tegelijk is het heel positief te zien hoe alle medewerkers intensief samenwerken om tijdens deze crisis het allerbeste te realiseren. Het team kwam dichter bij elkaar. Met onze wereldwijde geografische spreiding is een sterke teamspirit heel belangrijk." Wat hebt u bijgeleerd? CLAERBOUT. "Door uitzonderlijke omstandigheden worden plots grote veranderingen mogelijk. We hebben veel vlugger dan verwacht een nieuwe organisatie met een sterkere focus geïntroduceerd. Covid-19 heeft iedereen uit zijn comfortzone gehaald. Het is onwaarschijnlijk hoeveel positieve energie er is vrijgekomen. De vele inspanningen om onze klanten te blijven ondersteunen waren indrukwekkend." Hoe moeilijk is het om mensen achter uw visie te krijgen? CLAERBOUT. "Het team is heel gedreven. Zenitel heeft een open cultuur om samen de doelstellingen te definiëren en ervoor te gaan. De betrokkenheid is groot. De strategie bepalen we samen en de medewerkers en de klanten zijn sparringpartners die ervoor zorgen dat we de juiste keuzes maken." Hoe leidt u een groep waarvan het zwaartepunt van de operationele activiteiten in Noorwegen ligt? CLAERBOUT. "Zenitel heeft zijn hoofdzetel in Zellik, het operationele hoofdkwartier is in Noorwegen. De referentieaandeelhouders zijn Belgisch. De verschillende nationaliteiten - Zenitel is aanwezig in vijftien landen - zijn een verrijking. In de Noorse bedrijfscultuur gaat het er heel respectvol, transparant en professioneel aan toe. Het is ook leuk om de Noorse droge humor te leren kennen." Waren er ook positieve kanten aan corona? CLAERBOUT. "Ja. Toen iedereen thuis werkte, slaagden we erin onze efficiëntie te verhogen. Bovendien werd de interactie tussen de collega's, de klanten en de partners wereldwijd veel intensiever. De reiskosten en het tijdsverlies bij de verplaatsingen vielen plots weg. De manier van werken is veranderd. Persoonlijke ontmoetingen blijven natuurlijk van onschatbare waarde. We kijken uit naar het moment dat dat weer kan. "Corona zorgde ook voor nieuwe kansen. Kritische communicatie geïntegreerd in beveiligingssystemen is onze kernactiviteit. Door corona worden nieuwe toepassingen ontwikkeld, zoals contactloze communicatie, toegangscontrole met temperatuur- of mondmaskerverificatie, of het gebruik van audioanalyse om bijvoorbeeld hoesten te detecteren."