Er is leven na Jomme Dox

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Het Mechelse Danka Services International biedt De Collega’s van het Miniatuurtheater riante perspectieven. Het bedrijf vormt een administratieve nevenjob om tot de kernactiviteit van de onderneming. Willen nu ook de vakbonden nog mee?

In het kantoor prijkt de IBM Infoprint 4000, goed voor 464 kopies per minuut. De 37 miljoen frank dure machine is voorlopig de enige in zijn soort in België. “In tegenstelling tot een gewoon bedrijf, is het voor ons dus duidelijk economisch haalbaar om in zo’n dure machine te investeren”, duidt Hendrik De Hertogh, algemeen directeur van de nv Danka Services International. Het bedrijf uit de industriezone Mechelen-Noord mikt immers op een sterk groeiend marktsegment: de outsourcing van administratieve en logistieke diensten binnen bedrijven. Danka neemt bijvoorbeeld de bedrijfsdrukkerij over, of de bibliotheek, het beheer van de telefooncentrale, het archief, de postkamer, of nog de logistiek van kantoorbenodigdheden. “Wij specialiseren in diensten, die in bedrijven niet tot de kernactiviteiten behoren. Ons werk is daarom niet noodzakelijk kostenbesparend, maar wel steeds efficiënter. We hebben betere machines, zoals snellere kopieerapparaten, de doorlooptijd gaat vlotter, soms kunnen we het met minder mensen doen.”

Die “mensen” zijn de essentiële schakel bij Danka Services International. Het bedrijf neemt de werknemers immers over, en zet ze op de eigen loonlijst. Dat kan via de CAO 32 bis, ook al bekijken vakbonden de operatie meestal argwanend. “De snelheid waarmee ons concept evolueert, hangt samen met de striktheid van de sociale wetgeving”, beseft Hendrik De Hertogh. “Groot-Brittannië en Nederland zijn het verst gevorderd, maar België reageert zeer snel op de tendensen in de buurlanden. De spanning en de onzekerheid bij het personeel vangen we op met een heel sterk personeelsbeleid. We hebben een heel open structuur en management. Ons interesseert wat hen frustreert in hun job. Want de randactiviteiten behoren binnen ons bedrijf plots tot de kernactiviteiten.”

Danka Services International kent alvast expanderende groeicijfers. Het bedrijf startte in 1997 met drie werknemers. De omzet maakte in het voorbije boekjaar een quantumsprong naar 580 miljoen, met een aardige winst van 28 miljoen, gemaakt door 200 werknemers. “We hebben handen tekort om alle aanvragen te beantwoorden”, merkt Hendrik De Hertogh, die de volgende vijf jaar telkens een omzetgroei van 20% verwacht. Het marktsegment van Danka Services International is immers vertrouwd met de diensten van het bedrijf. Het bedrijf richt zich tot de top 500 in België, met vooraan multinationals. Ondernemingen met minimum 500 bedienden zijn een noodzaak, om de kritische massa te bereiken. “Dit is een zeer cash-intensieve sector: we investeren gemiddeld 150 miljoen frank per jaar in nieuwe technologieën.” Op de klantenlijst prijken onder meer Alcatel Bell, IBM, Monsanto, Opel, Vlerick School for Management. Veel multinationals dus, want Danka Services International sluit vaak wereldwijde contracten. Het Belgische filiaal is immers een dochter van het Amerikaans-Britse beursgenoteerde Danka Business Systems plc., in 1998 wereldwijd goed voor 120 miljard frank omzet, en 22.000 werknemers. Het moederbedrijf specialiseert, naast de dienstenpoot, ook nog in de distributie van allerlei bureauticamateriaal. In België wordt die tweede poot vertegenwoordigd door de nv Danka Belgium uit Zaventem, dat in het voorbije boekjaar een omzet van 1,3 miljard frank haalde.

WOLFGANG RIEPL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content