In januari 2020 werd Kathy Van Looy managing director van Famous Relations, een pr- en influencermarketingbureau dat behoort tot de FamousGrey-communicatiegroep. Ze werkt sinds november 2017 bij Famous Relations en was vooral bezig met influencermarketing. "Ik heb bij de cel influencermarketing uitgebouwd, maar ik was ook al betrokken bij het dagelijkse management", zegt ze. Toen haar voorganger Liesbeth Pyck eind 2019 te kennen gaf dat ze zou vertrekken, vroeg ze Kathy Van Looy de leiding over te nemen.
...

In januari 2020 werd Kathy Van Looy managing director van Famous Relations, een pr- en influencermarketingbureau dat behoort tot de FamousGrey-communicatiegroep. Ze werkt sinds november 2017 bij Famous Relations en was vooral bezig met influencermarketing. "Ik heb bij de cel influencermarketing uitgebouwd, maar ik was ook al betrokken bij het dagelijkse management", zegt ze. Toen haar voorganger Liesbeth Pyck eind 2019 te kennen gaf dat ze zou vertrekken, vroeg ze Kathy Van Looy de leiding over te nemen. Wat hebt u veranderd in het afgelopen jaar? KATHY VAN LOOY. "We hebben het bureau opgesplitst in twee teams, corporate en lifestyle (productcommunicatie). Die opsplitsing was er voor een deel al, maar die was niet zo duidelijk. Er zijn niet veel bureaus die de twee aanbieden. We hebben daarbij hard ingezet op de talenten van de mensen, op wat ze graag doen. Dat is de grote verandering geweest." Hoe is de influencermarketing geëvolueerd? VAN LOOY. "Vijf jaar geleden, toen ik nog bij Publicis One werkte, heb ik een van de eerste influencercampagnes in Vlaanderen gelanceerd, voor Think Pink. Influencermarketing was toen nog een oerwoud. Er is lang mee gelachen, maar het laatste jaar wil elk merk erop inzetten. Influencermarketing wordt ook almaar professioneler. Die mensen zijn contentcreators. Je mag ze geen influencers meer noemen, want dat is tegenwoordig bijna een scheldwoord. Het zijn creatieve mensen die goede content maken voor hun volgers, hun doelgroep. Ik merk dat er een ontwikkeling is naar authenticiteit in die communicatie. Het is niet zomaar poseren met een product in je handen. Daarnaast is er een shift naar TikTok. TikTok wordt in 2021 heel belangrijk. Er zitten in België 3 miljoen mensen op TikTok en twee derde van hen is ouder dan achttien jaar. We geven er seminars over voor onze klanten." U was pas managing director toen de coronacrisis uitbrak. VAN LOOY. "Op 16 maart ging bij veel klanten opeens de kraan dicht. We hebben dat heel hard gevoeld, vooral in april. Fysieke evenementen en veel productlanceringen vielen weg. Supermarkten gaven voorrang aan noodzakelijke producten. Maar in mei viel dat alweer mee en in juni, juli en augustus haalden we de beste omzet ooit. We hebben heel snel kunnen reageren. Vanaf juli was er geen technische werkloosheid meer. De klanten hebben ook ingezien dat niet communiceren geen optie was. We hebben wel de communicatie moeten aanpassen. We hebben ons een beetje moeten heruitvinden. "In 2021 zullen de merk- en bedrijfswaarden belangrijker worden. De bedrijven zullen duidelijk moeten maken welke rol zij in de maatschappij spelen. Ik denk dat er ook meer vraag komt naar interne communicatie, want werken op afstand is een blijver. Dan moet je kijken hoe je met je werknemers communiceert om hen voldoende betrokken en gemotiveerd te houden. Er zal veel aandacht zijn voor teambuilding."