Betrapt! U drinkt nagenoeg wekelijks rode wijn. Dat blijkt uit de Wijnpoll die door Mediapoll - het onderzoekspanel van Roularta Media Group, de uitgever van Trends en het nieuwe blad Wijntrends dat vandaag 19 mei wordt gelanceerd - werd uitgevoerd.
...

Betrapt! U drinkt nagenoeg wekelijks rode wijn. Dat blijkt uit de Wijnpoll die door Mediapoll - het onderzoekspanel van Roularta Media Group, de uitgever van Trends en het nieuwe blad Wijntrends dat vandaag 19 mei wordt gelanceerd - werd uitgevoerd. Wijn blijkt een overwegend mannelijke aangelegenheid. Van de 4438 enquêteformulieren die werden uitgestuurd, kregen we 3097 antwoorden van mannen binnen, tegenover 1341 van vrouwen. De godendrank valt ook voornamelijk in de smaak bij intellectuelen. Ruim 38,3 % van de respondenten heeft een kaderfunctie, vrij beroep of is zelfstandige. 36,3 % is bediende of ambtenaar. Ruim 71 % van de respondenten drinkt wekelijks rode wijn, terwijl goed 50 % zweert bij witte wijn. Rosé, mousserende wijn of champagne wordt vooral ontkurkt bij speciale gelegenheden. Één dooddoener kunnen we hier de kop indrukken: witte wijn is niet het exclusieve domein van de dames. Zowel mannen als vrouwen drinken ongeveer even frequent witte wijn. Mannen drinken wel vaker rode wijn dan vrouwen, wat de these ondersteunt dat mannen grotere (wijn)drinkers zijn dan vrouwen. Wijn blijkt vooral te gedijen in restaurantmilieus. Ook bij feestelijk getinte aangelegenheden, bij vrienden of gewoon thuis gaat de kurk van de fles. Dat in de zomer een verfrissend wit wijntje de bovenhand haalt (50,8 %) op een logge bourgogne kan niet echt verbazen. Omgekeerd serveren we bij onze wintermenu's dan weer liever een stevige rode wijn (78,1 %) dan een frivole pinot gris. De taalgrens blijkt, ook wat wijnverbruik betreft, een cultuurgrens te zijn. Zo drinkt ruim 53 % van de Nederlandstaligen wekelijks witte wijn, terwijl dat bij de Franstaligen slechts 38 % is. Franstaligen claimen wel het wekelijkse verbruik van rode wijn met goed 80 %, terwijl de Nederlandstaligen blijven steken op 69,5 % De Nederlandstaligen hebben klaarblijkelijk meer te vieren dan hun anderstalige landgenoten, want 28,5 % zegt minstens één keer per maand champagne te drinken, tegenover 18,3 % bij de Franstaligen. Een kwart van de Belgen heeft in zijn wijnkelder tussen de 20 en 50 flessen liggen, 18 % heeft tot 100 flessen, terwijl ruim 22 % kan pronken met meer dan 100 flessen. En wat mag die wijn kosten? Bijna 34 % vindt een wijn vanaf 10 euro duur. Voor net geen 40 % van de Belgen mag die prijs tot 15 euro bedragen. De wijnen worden vooral (81,5 %) gekocht in de warenhuizen, terwijl de gespecialiseerde wijnhandelaar 57 % kan bekoren. Opmerkelijk: bijna 40 % koopt zijn flesjes in het buitenland. Mannen schatten hun wijnkennis hoger in dan vrouwen. Ruim 63 % van de mannen zegt van zichzelf een gemiddelde tot goede wijnkennis te hebben, terwijl dat bij de dames maar 42,5 % is. Naarmate de leeftijd vordert, stijgt de kennis - proefondervindelijk zullen we maar stellen. Kennis kan ook verworven worden. Vijf procent van de respondenten is lid van een wijnclub, terwijl 32,7 % zegt geen lid te zijn maar daar wel interesse voor te hebben. 18 % van de respondenten heeft al eens een wijncursus gevolgd, en 42 % heeft daar wel zin in.