“En nu gaan we echt winst maken”

In tijden als deze moeten bedrijven de tering naar de nering zetten. Zélfs Capco heeft een nieuwe prioriteit: winst maken, zowaar. En groeien? Jazeker, maar dan wel met het geld van een ander.

Tot welk kamp behoort The Capital Markets Company, beter bekend als het Capco van Rob Heyvaert? Capco’s missie: software en consultingdiensten slijten aan de financiële markten. “Ik word ‘s morgens wakker met de gedachte dat ik de architectuur van de financiële markten wil veranderen,” zei Heyvaert vorig jaar (zie Trends, 7 september 2000). Het project werd in de zomer van 1998 boven de doopvont gehouden en groeide tijdens zijn eerste drie levensjaren als kool. In mei 2000 waardeerde het Amerikaanse durfkapitaalfonds Thomas Weisel Capco op 744 miljoen euro (30 miljard frank) door 80 miljoen dollar te investeren in ruil voor 13% van de aandelen.

Critici vinden dat Capco warme lucht verkoopt. Believers catalogeren het dan weer als een sterk nichebedrijf. Voor de ene is Rob Heyvaert een pokerspeler, voor de ander een visionair. Hoe het ook zij, velen vragen zich af of ook deze spectaculaire start-up niet in ademnood raakt. In 2000 verstookte Heyvaerts project in elk geval veel geld. Het bedrijfsverlies beliep ongeveer 32 miljoen euro (1,3 miljard frank). Of noem het investeringen, want Capco neemt investeringsuitgaven, zoals de opstart van kantoren in New York, Londen en Singapore, meteen ten laste van het resultaat. Eind 2000 was van het opgehaalde kapitaal van ongeveer 223 miljoen euro (9 miljard frank) circa 87 miljoen euro (3,5 miljard frank) opgesoupeerd door overgedragen verliezen. De kapitaaltank was eind 2000 dus nog voor 60% vol. Is dat genoeg? “We zijn niet immuun voor de recessie. Ons bedrijf wordt getest,” geeft Heyvaert toe. Maar de Capco-boys zitten verveeld met het mogelijk typisch Vlaamse trekje om te twijfelen aan snelgroeiers. Rob Heyvaert staat erop hen van antwoord te dienen.

Winst boven alles

“September uitgezonderd, is onze cashflow sinds halverwege dit jaar positief. We beschikken over 83 miljoen dollar cashreserves en zijn zo goed als schuldenvrij,” zegt Heyvaert. Die cashbuffer wil hij behouden, want voor de klant is dat de garantie dat Capco een project kan uitvoeren. “Die cashpositie dekt ongeveer de helft van de begrote inkomsten voor volgend jaar,” zegt Heyvaert, die zo meteen ook de omzetverwachting voor volgend jaar verklapt: “ongeveer 150 miljoen dollar”. Voor dit jaar verwacht Heyvaert dat de omzet afklokt rond de 120 miljoen dollar. Dat is minder dan de 150 miljoen dollar die hij begin dit jaar had vooropgesteld, maar dat cijfer zou nog altijd een organische groei van om en bij de 40% betekenen.

Maar zoals de recessie dat voorschrijft, kijken ze bij Capco sinds dit jaar niet meer op de eerste plaats naar de top line van de resultatenrekening, maar naar de bottom line. Niet de omzetgroei, maar de winstgevendheid wordt prioritair in Capco’s vierde levensjaar. “Die focus is mogelijk omdat we de eerste jaren voldoende zijn gegroeid. Volgend jaar moet niet alleen de cashflow positief zijn, maar willen we ook echt winst maken,” zegt Heyvaert.

Bij die focus horen ook in het geval van Capco de klassieke kostenbesparingen door rationaliseringen en optimalisering van de bedrijfsinfrastructuur. De aanwerving van Michael Enthoven, overgekomen van JP Morgan, als chief operations officer (COO) begin 2001 was daar niet vreemd aan. Capco snoeide onder meer in de kosten door de kantoren in Louvain-La-Neuve en Zaventem te sluiten. Heyvaert: “Er staat voor het jaareinde nog een besparingsronde in de operationele kosten op het programma. Volgend jaar zullen we zeer voorzichtig budgetteren, want het zal voor iedereen een moeilijk jaar worden.”

Capco telde op een piek 920 werknemers, maar doet het nu met 800 man. Heyvaert: “Achter de afvloeiingen zat echter altijd een up or out-prestatiefilosofie. Ben je goed, dan schuif je hier door naar boven. Ben je niet goed, dan ga je eruit. Elk jaar vragen we de 10% minst presterende mensen om op te stappen. Die methode is onbekend in België, maar zeer klassiek bij onze concurrenten.”

Heyvaert & co. houden echter niet alleen de kosten in de gaten, ze herschreven ook enkele hoofdstukken van het businessplan om Capco op koers te houden. Zo wordt de mix tussen consulting en softwareontwikkeling herschud. En vooral: om verder te groeien, is Capco op zoek naar strategische partners.

Geld van een ander

Het pure consultingwerk krijgt dus meer aandacht. Die activiteit valt iets makkelijker te managen, slokt ook minder cash op, en maakt het businessmodel van Capco wat eenvoudiger. En Heyvaert heeft daar nu eenmaal de knappe koppen voor in huis. Van in het begin was het trouwens de kracht en de hoeksteen van Heyvaerts groeistrategie om toptalent rond zich te verzamelen dat meteen geld in het laatje bracht. De plejade ex-toplui van McKinsey ( George Feiger), JP Morgan ( Joe Anastasio), Euroclear ( Erwin De Keyser), Belfox ( Jos Schmitt), PricewaterhouseCoopers ( Charlie Kealing) of Allen & Overy ( Philip Ghekiere) groeit nog aan. Heyvaert wil binnenkort nog twee toptransfers aankondigen.

Deze heren schrijven niet alleen de consultancyfacturen uit, ze zijn ook het toegangsticket tot het beslissingsproces aan de top van de grote spelers in de financiële wereld. Consulting heet op dat ogenblik strategisch advies. “Die positionering is de sterkte van Capco. Banken blijven strategische beslissingen nemen, zeker als het slecht gaat,” zegt Lutgart Van den Berghe, professor aan de Vlerick Leuven Gent Management School en bestuurder bij Capco.

Consulting doet een stap vooruit, wat meteen betekent dat de softwareontwikkeling in huis een stap achteruit zet. Te duur, zo bleek. Chief technology partner Wilfried Grommen vertrok eerder dit jaar om zich bij Microsoft uit te leven als general manager .Net Europe. Dat betekent niet dat Capco de softwareontwikkeling laat schieten, want consulting en informatietechnologie zijn steeds inniger verbonden, zeker in de financiële sector. Banken halen hun neus op voor een advies vol dure woorden, als daar geen praktijkgerichte oplossingen bijhoren die bijvoorbeeld de back-office goedkoper maken. “We zijn voldoende down-to-earth. We bezondigen ons niet aan hoogdravende e-strategieën,” aldus Heyvaert.

Capco onderzoekt in welke landen de software goedkoper kan worden gebouwd. “Maar we behouden ook hier een softwarecenter voor de complexere toepassingen,” zegt Heyvaert. Maar nog investeren in eigen softwareproducten zonder dat er eerst klanten voor gevonden zijn? “Neen, dat doen we niet meer,” dixit de CEO. En vooral: “Als we nog softwareoplossingen bouwen, dan is dat met de middelen van iemand anders.”

Meteen legt Heyvaert Capco’s nieuwe groeistrategie bloot: partnerships sluiten, waarbij Capco de hersenen levert en de partner het geld. Daarom heeft Capco geen onmiddellijke behoefte aan nieuwe middelen, en is een beursgang (nog) niet aan de orde.

“De pas afgesloten deal met het Britse mediabedrijf Reuters is ons grootste succes voor 2001. In de 50%-50%-joint venture brengt Capco het technologieplatform, businessexpertise en klanten aan, terwijl Reuters 16 miljoen pond aan kapitaal en zijn distributiekanaal ter beschikking stelt.” Capco brengt dus geen cash in.

De joint venture met Reuters biedt banken de dienst aan hun databanken te zuiveren van onjuiste informatie zodat ze hun on-linetransacties kunnen vereenvoudigen. Heyvaert kondigt in een adem nog meer partnerships aan: “Er staan er drie op stapel in de komende twaalf maanden, en dat telkens met top players uit de industrie.”

Eigen software, ontwikkeld onder meer dankzij de overname van het Leuvense Scorpio, ligt aan de basis van de strategische deal met Reuters. Dat is nog een reden om de softwareontwikkeling niet te laten schieten. “Maar opnieuw, de ontwikkeling en commercialisering kan best via joint ventures,” waarmee Heyvaert terugkomt op het vertrek van Wilfried Grommen. “Microsoft is een belangrijke partner, en zijn verantwoordelijkheid binnen Microsoft voor de .Net-strategie biedt mogelijkheden. Sluiten we een deal met Microsoft? Best mogelijk.”

De combinatie van strategisch advies en softwareoplossingen moet uitmonden in een inkomstenstructuur van 50% billing en 50% projectbouw. Die combinatie moet van Capco ook een sterke nichespeler in de financiële wereld maken.

De partnershipstrategie komt ook naar boven als het durfkapitaalfonds van Capco ter sprake komt. Heyvaert: “Het succes van dat fonds bleef uit omdat de private-equitymarkt gesloten is. Toch wil ik een zeer sterke link met venture capital behouden, en daarom besloten we om met een groot Europees fonds een strategische alliantie te sluiten. Wij brengen de deal flow aan en leveren advies.”

Op naar het half miljard

Change, change, change… In een speech van Rob Heyvaert valt het woord bijna in elke paragraaf. Kan Heyvaert het nodige geduld opbrengen nu ook de financiële wereld naar adem hapt en een investeringspauze moet inlassen? “Ik ben wat ouder geworden,” zegt Heyvaert. “Nu moeten we kiezen waar we over vijf jaar willen staan.”

Hij bevestigt alvast de nichestrategie: “Concurreren op basis van omvang kunnen we niet, want op wereldschaal stellen we niks voor. Concurreren moeten we dus op basis van kwaliteit en focus. We zijn een nichebedrijf dat wedijvert met een divisie van Accenture, McKinsey of PricewaterhouseCoopers op de markt van advies en oplossingen voor de kapitaalmarkten.” Waarnemers moeten vaststellen dat ook die giganten aan het einde van hun Latijn zijn in hun advies aan banken en beurzen. Dat geeft Capco de kans om de CEO van een bank te overtuigen van de Capco-oplossing. “Al vertelt ook Capco weinig nieuws over hoe de back-office efficiënter kan,” zegt een bancair specialist.

“Over vijf jaar zou ik graag een omzet van een half miljard dollar verdienen. Maar er zijn zoveel kritische factoren,” zegt Heyvaert, die met de jaren duidelijk voorzichtiger is geworden. Hij heeft het dan traditiegetrouw over organische groei, want in overnames gelooft hij niet. En Scorpio dan, de enige overname die Capco totnogtoe deed? Heyvaert: “Die overname gaf ons de gewenste opkikker qua technologische kennis. Maar acquisities zijn heel moeilijk. Scorpio was weinig gestructureerd, wij zijn dat wel. Dat botst.”

Heyvaert komt uit bij dat half miljard dollar, omdat de middelen, het management en de markt voorhanden zijn. Heyvaert: “Ik wil met dezelfde wapens strijden als mijn grote concurrenten, die een grotere balans en een groter klantenbereik in de strijd kunnen gooien. Wil dat zeggen dat Capco moet aansluiten bij een groot bedrijf? Nee, want dat staat voor mij gelijk aan opgeven. Ik zoek strategische partners om hun balans te gebruiken om grote projecten te financieren, die de omzet naar dat half miljard dollar moeten stuwen. Lees dus niet dat Capco overgenomen wil worden.”

Als er gepraat wordt over hoeveel geld een financiële instelling kan besparen door zijn transacties vlotter te laten verlopen, wordt er gegoocheld met miljarden en miljarden dollars. Capco aarzelt niet om met eigen rapporten de cijfergekte te voeden. Banken hebben in elk geval veel geld veil _ tot 200 miljard dollar per jaar, volgens marktonderzoeksbureau Gartner _ voor informaticaoplossingen. Capco maakt op de markt naam met het concept van straight-through processing ( STP)_ de automatisering van een financiële transactie zoals een beursorder of een overschrijving. “We zijn wellicht de wereldleider op het vlak van STP. Dat komt niet van mij, dat zegt een betrouwbaar onderzoeksbureau. We begeleiden de hele Amerikaanse bankensector om de transacties er binnen de 24 uur, of T+1, af te ronden. In Europa durft men over T+1 zelfs nog niet te praten.”

Diversificatie dringt zich op

Stap voor stap begint Capco echter te diversifiëren. De termen vermogensbeheer en private banking vallen steeds vaker op het Capco-hoofdkwartier in Antwerpen. “Die markt hebben we begin dit jaar aangeboord met de aanwerving van George Feiger, het vroegere hoofd van McKinsey Europe Wholesale Banking en global head private banking bij UBS AG. Op die markt zijn er nog grote budgetten te verdelen. Bovendien is hij minder wispelturig, want klanten betalen hun vermogensbeheerder sowieso een fee, of dat fonds het nu goed of slecht doet.”

Capco liet ook een oogje vallen op betaalsystemen. “Op aanvraag van onze klanten werken we aan één à twee projecten,” zegt Heyvaert. “Bedrijven benaderen ons nu ook vanuit een nieuwe bezorgdheid: disaster recovery. Hoe snel kan een bank of een beurs weer opstarten na een ramp, zonder dat er gegevens verloren gaan? Elke bank heeft een site die op identiek dezelfde manier draait. Maar waar ze nog niet aan hebben gedacht, is: wat als de mensen sterven die de gegevens beheren?”

Tot slot staat op de agenda van Capco nog de uitbouw van een outsourcing-utility. Banken zullen om kosten te besparen activiteiten uitbesteden. Capco wil niet liever dan die taken ter harte nemen, want dat zou meteen een constante stroom inkomsten opleveren. De Reuters-deal is daar het eerste voorbeeld van.

Samengevat boekt Capco nu 75% van zijn omzet van 120 miljoen dollar uit kapitaalmarkten, 15% uit vermogensbeheer en de rest uit betaalsystemen en corporate banking. De groei volgend jaar moet vooral van het vermogensbeheer komen. Geografisch gezien, is de omzetverdeling grosso modo 50% Eurazië en telkens 25% voor New York en Londen. In België haalt Capco een omzet van om en bij de 20 miljoen dollar.

Talentenjacht

Een bonte verzameling talent maakt dus het mooie weer bij Capco. Maar als die financiële hot shots andere oorden opzoeken, staat de barometer dan niet meteen op storm? “Het talent gaat elke avond de deur uit en je moet afwachten of het morgen terugkomt,” knipoogt Heyvaert. Dan ernstiger: “Het is mijn ambitie om het gemiddelde niveau van de Capco-medewerker constant op te trekken.” Toppers willen wellicht wel hun tanden zetten in het boeiende project dat Capco is, en Heyvaert kan hen daar als geen ander toe overhalen. Maar boter bij de vis blijft een noodzakelijk ingrediënt. Capco lijmt het personeel bijvoorbeeld met opties die vanaf het vierde jaar van tewerkstelling uitgeoefend kunnen worden. Voor de medewerkers van het eerste uur is dat volgend jaar. Maar om de opties in the money te houden, moet Capco winst maken. En dan zijn we weer vooraan het verhaal.

Daan Killemaes

“Sluiten we een deal met Microsoft? Best mogelijk.”

[Rob Heyvaert, Capco]

“Elk jaar vragen we de 10% minst presterende mensen om op te stappen.”

[Rob Heyvaert, Capco]

“Er staan volgend jaar drie partnerships op stapel, telkens met ‘top players’ uit de industrie.”

[Rob Heyvaert, Capco]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content