Het hotel is sober in de vormgeving en luxueus in de uitvoering. Het lijkt op de plaatjes in de interieurrubrieken van de luxevrouwenbladen. Het heeft 28 kamers, overal parketvloer, open haard in de lounge, een wellness center op de hoogste verdieping en een dakterras dat uitkijkt op het meer van Zürich. De prijzen zijn duidelijk afgestemd op het zakenpubliek. Een enkele kamer kost 116 à 154 euro (4700 à 6200 frank) per nacht, een dubbele 186 euro (7500 frank) per nacht.
...

Het hotel is sober in de vormgeving en luxueus in de uitvoering. Het lijkt op de plaatjes in de interieurrubrieken van de luxevrouwenbladen. Het heeft 28 kamers, overal parketvloer, open haard in de lounge, een wellness center op de hoogste verdieping en een dakterras dat uitkijkt op het meer van Zürich. De prijzen zijn duidelijk afgestemd op het zakenpubliek. Een enkele kamer kost 116 à 154 euro (4700 à 6200 frank) per nacht, een dubbele 186 euro (7500 frank) per nacht. De oprichtsters, een zestal vrouwen uit verschillende professionele hoeken in Zürich, hebben hun huiswerk gedaan. Ze weten dat er steeds meer zakenvrouwen alleen onderweg zijn en ze weten ook dat die in de traditionele hotels de neiging hebben om zich eenzaam op te sluiten in hun hotelkamer. In de hotelbar gaan rondneuzen of een stapje in het nachtleven zetten is er niet bij. Alle emancipatie in het bedrijfsleven ten spijt, blijven de rollenpatronen in het nacht- en het hotelleven bestaan."Belachelijk en zielig"We polsten bij een aantal Belgische zakenvrouwen hoe ze tegenover het vrouwenoord in Zürich staan. Laurie Lanoye, hoofd van de juridische dienst van Fortis Bank: "Ik vind het idee om naar zo'n hotel te gaan belachelijk en zelfs een beetje zielig. Door daar te overnachten zouden we als zakenvrouwen beklemtonen dat we een aparte groep zijn, een minderheid. We zouden ons als minderheid in een versterkte burcht opsluiten. Dat is een getto-idee en daar verzet ik me tegen." Lanoye vindt exclusieve vrouwenclubs daarom ook onzin. Een netwerk moet beantwoorden aan de realiteit van de dag, zegt ze. Daar horen zowel mannen als vrouwen in. "We moeten elkaars kwaliteiten en capaciteiten waarderen, los van het geslacht."Heidi Bijttebier, marketingdirecteur van BBL Travel: "Persoonlijk zou ik daar nooit naartoe gaan. Hoogstens eens uit nieuwsgierigheid. Ik kan me voorstellen dat het wel leuk kan zijn om daar onder vriendinnen naar toe te gaan. Je hebt in een hotel niet altijd gezelschap wanneer je dat zelf wilt, dat zal in een vrouwenhotel niet anders zijn." Lieve Verplancke, gedelegeerd bestuurder van Bristol-Myers Squibb Belgium: "Ik vind het een artificieel idee. Het moet praktisch ook ondoenbaar zijn. Meestal reis je met een gemengde groep. Je kunt die groep toch moeilijk gaan opsplitsen op basis van geslacht. Een ander praktisch bezwaar is de ligging. Als ik aan de Défense in Parijs moet zijn, ga ik niet de hele stad doorrijden om naar het enige vrouwenhotel te gaan, als dat er zou zijn." Verplancke betwijfelt of er een markt is voor een vrouwenhotel. Eerdere ervaringen met vrouwenhotels die over de kop zijn gegaan, lijken haar gelijk te geven. Stopcontact voor de haardrogerVoor vrouwen is de hotelbeleving anders dan voor mannen. Ze hebben andere behoeften, vooral in de badkamer. Heidi Bijttebier: "Er zijn een paar dingen die ik typisch vrouwelijk vind en die ik ook echt op prijs stel. Bijvoorbeeld dat de spiegel hangt waar de haardroger is. Dat is niet altijd het geval. Vaak is het stopcontact in de badkamer gereserveerd voor scheerapparaten. De haardroger is ingebouwd of ligt in een lade, soms moet je op de knieën onder de kast een stopcontact gaan zoeken. Ik heb ook liever een strijkplank dan een broekenpers. Natuurlijk kun je je spullen laten strijken, maar ik strijk net zo graag zelf, dat is minder omslachtig."Ook de andere dames geven toe dat het servicepakket in de grote hotels eerder op maat van de man dan op maat van de vrouw is gesneden. Als vrouwen zich aan de balie melden, gebeurt het nog wel eens dat de receptionisten vragen naar de naam van mijnheer. Als een vrouw zich samen met een collega of zakenpartner aan de balie meldt, hebben receptionisten de neiging om eerst de man te woord te staan, in de veronderstelling dat de vrouw naast hem zijn echtgenote is.Laurie Lanoye meent dat hotels hun aantrekkelijkheid voor vrouwelijke doelgroepen moeten verbeteren. "Vrouwen hebben inderdaad de neiging meer tijd op hun hotelkamer door te brengen. De kamers lijken daar niet voor ontworpen te zijn." Lieve Verplancke sluit zich bij Lanoye aan: "Al wat ik in de kamer doe, hoef ik thuis niet meer te doen. Als ik alleen ben, ga ik inderdaad de bar niet opzoeken, ik neem de tijd om te werken. Daarom is een aangename en functionele kamer erg belangrijk."Verplancke mist trouwens ook een meer kindvriendelijke service in hotels. Ze zou vaker met haar kinderen steden bezoeken, als de hotels wat aangenamer waren voor families met kinderen. Bijvoorbeeld door kamers met elkaar te verbinden en ze ruimer te maken. Een speelhoek in de ontbijtzaal zou ook welkom zijn, zodat vader en moeder nog eens kunnen genieten van een ontspannen gesprek bij het ontbijt, terwijl de kinderen zich ook naar believen op hun favoriete zaterdagmorgenspel kunnen werpen. "Hotels die op dit punt scoren, verdienen bij een reis met de kinderen absoluut de voorkeur."Maar we dwalen af. Een van de zeldzame enthousiaste geluiden over het vrouwenhotel in Zürich komt van de ingeweken Duitse Martine Jung. Zij is voorzitter van het strategisch comité van Ahlers en de flamboyante directeur van de vrouwenbusinessclub Constantia. Zij aarzelt niet toe te geven dat ze de beslotenheid van een exclusief vrouwenhotel op prijs zou stellen. "Ik zoek een gevoel van geborgenheid en veiligheid in een hotel. Ik zou nooit in een hotel verblijven waar ik de kamerdeuren niet betrouw. Het wellness center is ook een goed idee. De klassieke fitnessruimtes in andere hotels zijn overwegend gericht op een mannelijk publiek. Er is wel eens een sauna en een klein zwembad, maar ook daar komen vooral mannen op af. Op zoek naar vrouwen die op doorreis en beschikbaar zijn." Jung moet niets hebben van kerels die paraderen als hadden ze het lijf van Arnold Schwarzenegger en die keurend naar jonge vrouwen zitten te loeren. Jung vindt het interieur van Lady's First zeer aantrekkelijk. "De stijl, de details, het komt tegemoet aan mijn behoeften. En een lounge waar je je als vrouw op je gemak kunt voelen, dat is zeker een bonus. Ik ga 's avonds in hotels nooit in de bar iets drinken. Als eenzame vrouw wordt je daar aangesproken en er ontstaan dubbelzinnige situaties en vervelende misverstanden. Ik ontmoet graag mensen, maar ik wil niet voortdurend uitleggen dat ik niet op een avontuurtje uit ben. Ik zal zeker in het vrouwenhotel een kamer boeken als ik een volgende keer naar Zürich ga." Michèle Van der Plaetsen"Door in een vrouwenhotel te overnachten zouden we als zakenvrouwen beklemtonen dat we een aparte groep zijn, een minderheid." [Laurie Lanoye, Fortis Bank]"In een gewoon hotel hangt er geen spiegel waar de haardroger is ingebouwd of moet je op de knieën onder de kast een stopcontact gaan zoeken." [Heidi Bijttebier, BBL Travel]