Hoe moeilijk het is een nieuwe generatie te bouwen van een icoon als de G-Klasse, ondervond en ondervindt Land Rover met de enige echte concurrent van de G: de Defender. Nog zo'n model met die hoekige vormgeving,...

Hoe moeilijk het is een nieuwe generatie te bouwen van een icoon als de G-Klasse, ondervond en ondervindt Land Rover met de enige echte concurrent van de G: de Defender. Nog zo'n model met die hoekige vormgeving, oerdegelijk en stoer als wat. Spartaans en onbevreesd voor om het even welke soort terrein. Een paar jaar geleden parkeerde Land Rover op een autosalon een conceptmodel van wat het toen in gedachten had als nieuwe Defender. De auto zag er helemaal anders uit dan het origineel: veel meer SUV, niets rudimentairs meer. De legende wil dat een trouwe klant van het merk op het bewuste autosalon een in keurig maatpak uitgedoste vertegenwoordiger van het merk ging vragen: "Oké, maar kan ik daar dan ook nog mijn schapen in transporteren en er nadien de Kärcher op zetten om op te kuisen wat ze achterlaten? Hoe dan ook: Land Rover schrok zich rot van de afwijzende reacties van zijn trouwe publiek, draaide alle plannen door de versnipperaar en zette zich opnieuw aan de tekentafel. Die heeft intussen, maanden later, nog altijd geen nieuws losgelaten.