Emotie in de keuken

Ad Van Poppel medewerker Trends

De Aga-fornuizen blijven aan populariteit winnen. De prijs en het verbruik zijn nochtans hoog. Wat maakt een Aga zo speciaal?

De Aga Rangemaster Group, het moederbedrijf van de Aga-fornuizen, noteerde in de eerste helft van dit jaar 4 procent meer verkopen en 6 procent meer bestellingen. In de Verenigde Staten ging het orderboek zelfs met 10 procent vooruit. Dat is opvallend, want een Aga is een duur en imposant toestel met in de basisversie twee ovens en twee kookplaten. In ons land kost een Aga algauw 10.000 tot 15.000 euro, en dan is de inrichting van de keuken niet eens meegeteld. Bij ons stijgt de vraag nog, maar die groei is sinds 2008 wat afgenomen, zegt Peggy Vanwelden van de Aga-importeur Alfa Belgium.

Zonder voorverwarming

Volgens Vanwelden is het gedrag van de consument sinds het crisisjaar 2008 veranderd. Het energieverbruik van een Aga speelt een grotere rol. Het zware gietijzeren fornuis staat altijd aan, dag en nacht, zomer en winter. Dat maakt het ook uniek: de ovens zijn direct klaar voor bakken en braden, zonder voorverwarming. Peggy Vanwelden: “Het verbruik van een groot model kost ongeveer 1000 euro per jaar, afhankelijk van de energiebron. Daar slaan sommige mensen van achterover.”

Maar inmiddels heeft Aga Rangemaster Group nieuwe producten gemaakt: de Aga Total Control en de Aga Dual Control. Daarmee kan de gebruiker beslissen welk deel van het fornuis hij gebruikt. In Engeland is onlangs ook de nieuwe City60 aangekondigd, een kleiner fornuis dat een breder en meer stedelijk publiek moet aantrekken. De City60 wordt in september in ons land gelanceerd.

Geen tussenweg

Een Aga is volgens Peggy Vanwelden geen puur rationele aankoop, maar een emotionele. Je houdt ervan of niet, een tussenweg is er nauwelijks. Alfa Belgium staat jaarlijks op Batibouw om het concept van Aga uit te leggen. De mensen die de showroom binnenstappen, hebben eigenlijk al beslist dat ze het speciale fornuis willen kopen. “Iemand die Aga kent, doet een maand over de aankoopbeslissing. Hij heeft het fornuis bij vrienden of familie al gezien”, aldus Peggy Vanwelden. “Bij iemand die het concept niet kent, duurt het zes maanden tot twee jaar. Soms zijn er koppels waarvan de vrouw al overtuigd is. Dan kijkt ze naar mij of ik haar man het laatste duwtje kan geven.”

Op kolen

Hoeveel Aga’s staan er in ons land? Vanwelden houdt het op vierduizend. Daarvan stonden er al veel in de Belgische keukens voordat Paule Vanwelden-Velghe — Peggy Vanweldens moeder — in 1978 met Alfa Belgium startte. “Veel mensen hadden toen een Aga op kolen. De Aga’s werden tot na de Tweede Wereldoorlog in Zweden, Nederland en Frankrijk gemaakt. In 1947 heeft het Britse Aga het patent gekocht en heeft het fornuis zijn basisvorm gekregen”, zegt Vanwelden. Een Aga op kolen verbrandde vijf kilo steenkool per dag. Die wordt niet meer gemaakt. De huidige generatie Aga’s stookt met gas of petroleum of werkt op elektriciteit. “Aga-freaks vinden dat de Aga op kolen de enige echte is”, weet Vanwelden

Wie zijn de Aga-kopers overigens? Daar kan Peggy Vanwelden geen eenduidig antwoord op geven. “Het zijn 45- tot 50-jarigen die hun keuken verbouwen, jongeren die bouwen en de Aga van thuis kennen, mensen die graag koken, mensen die ervoor sparen, en ook BV’s.”

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content