" Heel België passeert hier." Emmanuel Mottrie is tevreden over de nieuwe kantoren bij de afslag naar Zaventem aan de Brusselse ring. 'TMC' staat er in grote letters op de ramen. Naambekendheid is belangrijk voor de start-up, die ingenieurs en andere hoogopgeleide technische professionals verhuurt en bedrijven ontwikkelingsprojecten uit handen neemt. De klanten heten onder meer imec, Punch Powertrain of Dana Holding.
...

" Heel België passeert hier." Emmanuel Mottrie is tevreden over de nieuwe kantoren bij de afslag naar Zaventem aan de Brusselse ring. 'TMC' staat er in grote letters op de ramen. Naambekendheid is belangrijk voor de start-up, die ingenieurs en andere hoogopgeleide technische professionals verhuurt en bedrijven ontwikkelingsprojecten uit handen neemt. De klanten heten onder meer imec, Punch Powertrain of Dana Holding. TMC Science & Technology is een filiaal van de Nederlandse TMC Group, die in 2012 door Gilde Buy Out Partners van Alternext werd gehaald. Mathijs Manders, de CEO van TMC Group, haalde Mottrie in om TMC in België op de kaart te zetten. In maart trok TMC het kapitaal in België nog op tot 750.000 euro. De Ieperling met een diploma handelsingenieur bracht zelf 200.000 euro in. EMMANUEL MOTTRIE. "Ons plan was na een jaar 25 werknemers te hebben. We zijn nu met 36. Tussen augustus en november komen er nog 14 bij uit onze campusrekrutering." MOTTRIE "Bedrijven denken meer en meer in termen van projecten. Zij budgetteren voor een nieuw product en kopen expertise in. De technologie evolueert zo snel dat je niet alle knowhow meer in huis hebt. Dan stap je in partnerships met bedrijven zoals TMC. Onze klanten hebben hun eigen O&O-team. Wij zitten in de eerste flexibele schil daarrond." MOTTRIE. "Wij zien een behoefte aan soft skills. Jonge ingenieurs hebben meestal geen training in communicatie, management of proactief denken. Paradoxaal genoeg worden die ingenieurs ook te weinig betaald in vergelijking met juristen en economen." MOTTRIE. "De moderne werkrelatie draait om ownership, zich verantwoordelijk voelen. TMC heeft dat in een bedrijfsmodel gegoten. Onze werkondernemers -- wij noemen hen geen consultants -- hebben een vast contract, maar wel met winstdeelname, tussen 10 en 50 procent. We leggen de contracten met onze klanten gewoon naast wat onze werkondernemers ons kosten. Heel transparant. "Elke werkondernemer krijgt ook een coach. TMC heeft daarvoor een eigen coachingbedrijf, Pontes Assessment & Development. Het personeelsbeleid is honderd procent geïndividualiseerd. We werken in cellen: nanotechnologie, automatisatie, productieoptimalisatie, enzovoort. Zo houden onze mensen contact en delen ze expertise. En we geven tijd en middelen om aan nieuwe ideeën te werken. Dat bedrijfsmodel slaat aan. Een jaar geleden bestonden we niet. Vandaag gaan we op de ingenieurscampussen over de tongen." MOTTRIE. "De loonkosten van een ingenieur liggen hier 15 procent hoger dan in Nederland. Wij worden wel sterk geholpen door O&O-subsidies en door het expatstatuut voor hoogopgeleiden. Hier werken elf nationaliteiten. Dankzij het expatstatuut kunnen we die toppers netto beter verlonen." MOTTRIE. "Naast België wil ik TMC International uitbouwen. Op 1 juni zijn we in het Franse Rennes begonnen. Dit jaar gaan we ook naar de Verenigde Staten." B.L."Een jaar na de oprichting gaan we op de ingenieurscampussen over de tongen"