Om halfzeven 's ochtends is hij op kantoor. Rond 19 uur 's avonds wordt zijn dagtaak afgesloten. Het zijn misschien lange dagen, maar Filip Lemmens heeft er geen problemen mee. Zijn taak ziet er dan ook wat anders uit dan die van de meeste stervelingen. Vanuit Vancouver, het wereldwijde hoofdkantoor van de luchtvaartalliantie Oneworld, houdt de Vlaming toezicht op de wereldwijde verkoop. Oneworld heeft als belangrijkste partners American Airlines, British Airways en vanaf april 2007 Japan Airlines. "Het uurverschil tussen Europa en Vancouver bedraagt negen uur. 's Morgens overl...

Om halfzeven 's ochtends is hij op kantoor. Rond 19 uur 's avonds wordt zijn dagtaak afgesloten. Het zijn misschien lange dagen, maar Filip Lemmens heeft er geen problemen mee. Zijn taak ziet er dan ook wat anders uit dan die van de meeste stervelingen. Vanuit Vancouver, het wereldwijde hoofdkantoor van de luchtvaartalliantie Oneworld, houdt de Vlaming toezicht op de wereldwijde verkoop. Oneworld heeft als belangrijkste partners American Airlines, British Airways en vanaf april 2007 Japan Airlines. "Het uurverschil tussen Europa en Vancouver bedraagt negen uur. 's Morgens overleg ik met de collega's in Europa. 's Avonds is het tijd voor overleg met de partners in Azië," verklaart Filip Lemmens de lange werkdagen. Telefoon, e-mail, teleconferentie, zijn de belangrijkste communicatiemiddelen. Maar om de twee, drie weken stapt hij in het vliegtuig voor een bezoek ter plaatse. Meestal gaat het om langeafstandvluchten. "Met het product vliegen heb ik geen probleem. Maar het tijdsverschil en de afwezigheid van de familie liggen moeilijker," oordeelt de 36-jarige Vlaming. Filip Lemmens woont en leeft sinds augustus 2001 in Vancouver. Hij is getrouwd en heeft een zoon. Met de fiets de Cipressenberg bij Vancouver beklimmen, ontspant hem. De rit start aan de zeespiegel en eindigt op 1200 meter hoogte. In de winter is het een skioord. Met Kerstmis lag er twee meter sneeuw. "2006 was een goed jaar. Onze luchtvaartmaatschappijen maakten winst," evalueert Filip Lemmens het voorbije werkjaar. "2007 zou nog beter moeten worden, door de komst van Japan Airlines." Het aanbod wordt immers voort uitgebreid. En Lemmens ziet de bezettingsgraad voort verbeteren. "De conjunctuur zal wellicht voort aantrekken. Zelfs de olieprijs lijkt wat onder controle. Maar het blijft koffiedik kijken hoe die zal evolueren."Toch is het niet alleen de riante conjunctuur die de activiteiten bij Oneworld aanzwengelde. Het bedrijf kon, na vijf jaar bezuinigen, eindelijk wat meer geld uitgeven. In de eerste plaats aan reclame en marketing. "In sommige markten was de merkbekendheid inderdaad gezakt." Daarnaast werd er geld gestoken in productvernieuwing. British Airways kwam met een hertimmerde businessclassformule. Of hij wel eens heimwee heeft naar eigen land? "Ik vind samen met de familie goed mijn draai in Vancouver," antwoordt Filip Lemmens. Het voorbije jaar was hij één keer in België. In oktober, bij de voorstelling van een nieuw product op maat van kmo's. "Nee, ik heb niet met SN Brussels Airlines gevlogen," pareert de Vlaming uit Canada de onvermijdelijke vraag. "De Belgische carrier heeft heel goede relaties met enkele leden van onze alliantie Oneworld. Hoe die samenwerking er in de toekomst zal uitzien, blijft afwachten. Maar Brussels Airlines heeft toch goed zijn weg gevonden."FILIP LEMMENS (ONEWORLD) IS: vicepresident sales & marketing. VRIJE TIJD: met de fiets de Cipressenberg (Vancouver) beklimmen. W.R.