Eindelijk verkrijgbaar: succes-op-maat

Marc Buelens
Marc Buelens Professor-emeritus aan de Vlerick Business School.

Wat een genoegen. Wat een plezier. Wat een voorrecht. Het bericht sprong bijna letterlijk uit mijn mailbox. Ook ik kan mijn carrièredoel of mijn levensdroom bereiken, en wel nú. Het nieuwe boek SuccessMapping ® van Arlene Johnson is te koop. Vooral die ® maakt diepe indruk op mij. Je kunt dus succes-op-maat in kaart brengen, wauw, wat een sensatie! Ook ik kan nu in enkele eenvoudige stappen bereiken wat ik tot op heden door al mijn slechte gewoontes aan mijn neus heb zien voorbijgaan.

Mijn eerste levensdoel is diepe indruk te maken op iedereen die iets leest wat ik heb geschreven. Vandaar dat ik nu twee ©’s plaats achter mijn formule: succes-op-maat © ©. Juridisch is dat natuurlijk klinkklare nonsens, maar het oogt indrukwekkend.

Ik vertaal even vrij — om copyrightproblemen te vermijden — de eerste zin van die mail: het nieuwe boek Succes-op-maat © © is gebaseerd op innovatieve technieken voor individueel succes. Onze aanpak sluit aan bij bewezen tools uit het bedrijfsleven. Succes-op-maat © © zal iedereen helpen om blijvend en betekenisvol succes te bereiken. Het maakt echt geen verschil of je student of CEO bent.

Dat zijn zinnen naar mijn hart. Ik dacht vroeger dat het dwaas was alles voor iedereen te willen zijn, maar ik dwaalde. Het bedrijfsleven heeft dus innovatieve technieken ontwikkeld die mijn poetshulp, Frank Deboosere, Rik Torfs en mij kunnen helpen. We zullen betekenisvol rijk worden, meer respect afdwingen, gelukkige kinderen hebben en in alle gemoedsrust kunnen kijken naar de onthoofdingen door Islamitische Staat.

Vooral de notie ‘betekenisvol succes’ ontroert me. Die woorden worden verrassend genoeg niet gevolgd door ®, en dus laat ik die kans niet liggen. Kijk, de mail werkt al bij mij. Ik wil diepe indruk maken, en toch ook betekenisvol rijk worden, en dus claim ik nu de unieke combinatie van succes en betekenisvol. Voortaan zult u me moeten betalen als u het begrip ‘betekenisvol succes’ © gebruikt.

Na het waarom, staan we open voor het wat. In de mail worden al enkele tipjes van de sluier opgelicht. Het boek Succes-op-maat © © zal me helpen mijn energie te focussen op wat echt belangrijk is. Inderdaad, dat klinkt als een innovatietechniek uit het bedrijfsleven! Tot voor kort was iedereen maar wat aan het lummelen. Zoals een kat die ligt te soezen en reageert op alles wat haar aandacht trekt. Maar nu zal ik in dit boek leren hoe ik me met de energie van een laserstraal kan focussen.

Mijn leerkrachten waren niet actief in het bedrijfsleven, maar gaven ook die boodschap mee: “Bij de zaak blijven! Opletten!” Je aandacht niet verdelen over honderdeneen dingen. Maar ze kenden het woord ‘focus’ nog niet. Ze waren niet vertrouwd met de innovatieve technieken uit het bedrijfsleven. Leerkrachten zijn wereldvreemd. Wat meer stages bij bedrijven en ook zij kunnen de kracht van de laserfocus vatten.

Een volgend advies: je moet struikelblokken leren transformeren tot stepping stones, opstapjes. Als ik zulke wijsheden lees, dan begrijp ik dat Arlene Johnson wel haar zinvolle doelstellingen bereikt en ik maar wat blijf aanmodderen. Ik struikel over dingen zoals belastingbrieven, deadlines, vervelende collega’s, verkeersboetes, ongeduldige bazen. Die dingen moeten dus voortaan voor mij een opstapje naar succes worden! Ik begrijp nog niet goed hoe ik dat moet doen, en dat is volkomen normaal, want ik heb het boek nog niet gelezen.

Toch kan ik al voelen in welke richting het boek me zal begeleiden: omdat ik dankzij het boek betekenisvol succes na betekenisvol succes zal ervaren, zal ik rustiger worden. En dus minder snel rijden, en dus geen verkeersboetes meer krijgen. Het struikelblok snelheidscontrole is omgezet in een heer-in-het-verkeerattitude. Omdat dames niet meer vallen voor snelheidsduivels in rode sportauto’s maar voor gentlemen, zal mijn betekenisvolle succes bij de leden van het andere geslacht nooit vertoonde proporties aannemen. Op die manier zal ik zelfs mijn meest geheime doelstelling realiseren.

En ik zal flink wat geld besparen. Want rode sportauto’s en verkeersboetes zijn duur. Ik kan dat geld dan uitgeven aan het vervolgboek, dat er zeker zal komen. Gelukkig te downloaden op mijn Kindle, want ik kan echt niet meer wachten. Want ook ik wil de zoete smaak van het succes proeven. Nú.

De auteur is professor-emeritus aan de Vlerick Business School.

MARC BUELENS

Belastingbrieven, deadlines, vervelende collega’s, verkeersboetes en ongeduldige bazen moeten voortaan een opstapje naar succes worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content