Als succesvolle tijdgenoot van zwaargewichten als Pieter Paul Rubens en Antoon van Dyck raakte Theodoor Rombouts na zijn overlijden in de vergeethoek. Nochtans had hij een trouw publiek en Van Dyck nam hem op in zijn portrettenreeks van beroemde mannen. ...

Als succesvolle tijdgenoot van zwaargewichten als Pieter Paul Rubens en Antoon van Dyck raakte Theodoor Rombouts na zijn overlijden in de vergeethoek. Nochtans had hij een trouw publiek en Van Dyck nam hem op in zijn portrettenreeks van beroemde mannen. Hij onderscheidde zich met zijn persoonlijke stijl met dramatische lichteffecten, opvallende kleuren en virtuoos geschilderde figuren. De mosterd daarvoor haalde hij tijdens een achtjarig verblijf in Italië, waar hij in contact kwam met Caravaggio en diens volgelingen. Als geen ander wist Rombouts de stijl van Caravaggio te versmelten met die van de Zuidelijke Nederlanden. Rombouts' loopbaan eindigde abrupt toen hij in 1637 overleed, amper veertig jaar oud. Het MSK in Gent heeft een bijzondere band met Rombouts. Zo was de aankoop van zijn Allegorie van de vijf zintuigen in 1860 het startschot voor de collectie oude meesters van het museum. Dat bezit nog twee belangrijke werken van Rombouts, waaronder zijn ambitieuze Allegorie van het Schepengerecht van Gedele, oorspronkelijk gemaakt voor het Schepengerecht en lange tijd bewaard in het Gentse stadhuis. Op de tentoonstelling hangen nog 28 andere werken van Rombouts, van de veertig werken die hij ooit creëerde.