Oké, de iPace is een elektrische auto. Alleen al het technische aspect is interessante stof voor minstens een bladzijde. Maar de grootste kwaliteit van de eerste volledig elektrische auto van Jaguar is dat hij aanvoelt als een... gewone auto. De boordplank, om te beginnen. Niet zoals andere elektrische auto's, die je er soms van verdenkt dat ze je willen doen geloven dat je aan boord kruipt van Starship Enterprise, met bliepende geluiden en flikkerende lichtjes. In de iPace: gewoon twee wijzerplaten, klaar...

Oké, de iPace is een elektrische auto. Alleen al het technische aspect is interessante stof voor minstens een bladzijde. Maar de grootste kwaliteit van de eerste volledig elektrische auto van Jaguar is dat hij aanvoelt als een... gewone auto. De boordplank, om te beginnen. Niet zoals andere elektrische auto's, die je er soms van verdenkt dat ze je willen doen geloven dat je aan boord kruipt van Starship Enterprise, met bliepende geluiden en flikkerende lichtjes. In de iPace: gewoon twee wijzerplaten, klaar. Idem voor het interieur: zoals je dat in iedere Jaguar verwacht, luxueuze materialen en behoorlijk goed afgewerkt, als we even geen rekening houden met een stukje van de middenconsole dat los kwam te zitten in onze testwagen. Nergens merk je die typische, noeste en bij andere merken vaak krampachtige pogingen om de elektrische wagen helemaal anders te profileren dan de conventionele modellen. Ook het rijgevoel transporteert je niet meteen naar een andere wereld. Het rol- en windgeluid, dat net voldoende gedempt blijft, zorgde ervoor dat we ons bijwijlen afvroegen of we met een elektrische dan wel een stille, romige benzinemotor onderweg waren. De iPace laat zich nooit ervaren als een zware auto, zoals je in een elektrische auto met grote autonomie wel vaak merkt. De prestaties zijn zeer behoorlijk maar niet bij het haar getrokken. Net geen vijf seconden om vanuit stilstand naar honderd per uur te spurten is natuurlijk best scherp. Maar Jaguar doet niet mee aan de wedloop om nog sneller te zijn, zoals de Tesla Model S, die er in marketingteksten prat op gaat aan 2,7 seconden genoeg te hebben. Wat compleet naast de kwestie is, trouwens: met een elektrische limousine hoef je geen Ferrari's of Porsches af te bluffen aan het verkeerslicht. De i-Pace is wat hij moet zijn: een natuurlijk aanvoelende, fijn rijdende auto. De zware batterij belooft een autonomie van 450 kilometer, uiteraard in optimale omstandigheden. In de praktijk, met airco op en een gewone, niet kunstmatig zuinige rijstijl, raakten we niet verder dan 385 kilometer met een laadbeurt. Probeer de iPace trouwens niet op te laden aan een gewoon stopcontact, want dan ben je snel een nacht én een dag bezig. Jaguar voorziet dan ook in een programma om bij u thuis een snellader te installeren.