EINDE VAN DE BROEDERLIEFDE

JAPANSE CONSTRUCTEURS.

De recessie heeft de eenheid tussen de Japanse autoconstructeurs gebroken.

Ooit leken ze de druk netjes over de Grote Vijf – Toyota, Honda, Nissan, Mitsubishi en Mazda – en hun keiretsu-moederholdings te verdelen. Maar toen de salarissen krompen, de binnenlandse autoverkoop stokte en de winsten in elkaar stuikten, ging ieder zijn eigen weg. Alleen de constructeurs met grote buitenlandse afzet doen het nog goed.

Toyota en Honda boekten recordwinsten op de niet-geconsolideerde rekening dankzij een stijgend Amerikaans marktaandeel. Honda boekt met zijn smalle gamma – vooral de platformen Accord en Civic – 60% van zijn winsten in de VS. Het zag zijn verkoop stijgen met 12% en zijn nettowinst met 27% tot 74,2 miljard frank, meer dan het drie keer grotere Toyota.

Sinds Ford er de kosten probeert in te perken, is ook Mazda weer uit de rode cijfers. Na een dure herstructurering dreef het zijn verkoop in de VS op.

Fuji Heavy Industries, dat behalve industriële voertuigen en apparatuur ook de Subaru produceert, blijft bij de gezonde Japanse constructeurs staan, net als Suzuki, dat enorme cashreserves uit het verleden heeft en het in de jongste zes maanden ook nog beter deed dan verwacht.

Bij Mitsubishi en Nissan laat de Japanse crisis wél diepe sporen na in de cijfers. Mitsubishi Motors, een radertje in de reusachtige Mitsubishi-groep en pas sinds de jaren ’80 autoproducent, heeft de zware investeringen uit de opstartfase nog niet verteerd. Het worstelt momenteel met de ingrijpendste herstructurering uit zijn geschiedenis: tegen 2000 moet de geconsolideerde schuld van de autoproducent zijn teruggebracht van 667 miljard frank naar 433 miljard frank.

Ook Nissan zit in de problemen. Het harkt de helft van zijn omzet in Japan bij elkaar. De VS-operaties (30% van de omzet) zijn verlieslatend en de moeilijkheden bij Fuji Bank, de belangrijkste geldschieter van de automaker, creëren een liquiditeitsprobleem. Tot overmaat van ramp zag Nissan zijn brutowinst van april tot september 1998 met 36% achteruitboeren tot 9,6 miljard frank. Het boekte een nettoverlies van 6,1 miljard frank tegenover 5,8 miljard frank winst in dezelfde periode vorig jaar.

Ook de truckproducenten Isuzu en Nissan Diesel maakten teleurstellende resultaten bekend. Isuzu behoort voor 49% toe aan General Motors.

Japan telde ooit twaalf onafhankelijke autoconstructeurs, maar Toyota heeft inmiddels Daihatsu Motor en truckfabrikant Hino opgeslokt, Mitsubishi en DaimlerChrysler maken vrachtwagenbouwer Nissan Diesel het hof.

Frank Demets

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content