Groei is voor ons bedrijf geen keihard doel", klinkt het een beetje verrassend bij Patrick Andersen, managing partner van delaware in Belgie. "Groei is gewoon het resultaat van de goede uitvoering van onze strategie. Al zijn we wel blij met deze erkenning."
...

Groei is voor ons bedrijf geen keihard doel", klinkt het een beetje verrassend bij Patrick Andersen, managing partner van delaware in Belgie. "Groei is gewoon het resultaat van de goede uitvoering van onze strategie. Al zijn we wel blij met deze erkenning." Vorig jaar rondde delaware voor het eerst de kaap van 150 miljoen euro omzet in Belgie. Die expansie heeft volgens Andersen meerdere verklaringen. "In de eerste plaats merken we dat de markt voor bedrijfsadvies en implementatie van IT-diensten groeit. Innovatieve technologie zoals het internet der dingen en artificiële intelligentie opent heel wat nieuwe mogelijkheden. We merken dat bedrijven die kansen gretig vastpakken. Daarnaast hebben we ons dienstenpakket gediversifieerd. We zijn veel meer dan een systeemintegrator gespecialiseerd in oplossingen voor de automatisering van alle departementen. We benaderen de implementatie van software meer en meer vanuit het perspectief van het bedrijf. Vrij nieuw in ons dienstenaanbod is bijvoorbeeld een opleiding voor de eindgebruiker. Met Microsoft, SAP en OpenText hebben we drie grote IT-platformen onder één dak. Onze medewerkers kennen die tot in de kleinste details zodat zij onze klanten het beste advies kunnen geven." Het gros van de omzetstijging is organische groei, al deed delaware ook enkele overnames: B&M (2012), YOU Consulting (2015) en Across Technology (2015). "We spreken liever niet van overnames. Het gaat meer om de integratie van die teams in ons bedrijf", reageert Andersen. Sinds 2011 heeft delaware ook een internationale structuur en is het actief in dertien landen in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Azië. Internationalisering was van aan de start een belangrijk doel. In de eerste plaats volgde het bedrijf zijn klanten, maar delaware bouwde ook aan een wereldwijde aanwezigheid. "Nederland, België, Frankrijk en Luxemburg zijn ons kerngebied. Onlangs zijn we van gestart gegaan in het Verenigd Koninkrijk. Op termijn zien we ook kansen in Italië, Spanje en Duitsland", zegt Patrick Andersen. "Verder weg van huis zijn we actief geworden in Brazilië. In Azië hebben we voet aan de grond in Singapore, Maleisië en China. Daar hebben we een winstgevende entiteit met een 200-tal medewerkers." Het is de bedoeling het pad van de internationalisering voort te bewandelen. "Maar we moeten wel oppassen dat we onszelf niet voorbijlopen, want dat kan slecht aflopen", waarschuwt Patrick Andersen. "We koesteren de droom dat ons bedrijf eeuwig mag blijven bestaan. Daarom heeft delaware een apart bedrijfsmodel. Het is volledig in handen van de eigen mensen. We geven de aandelen altijd door aan de volgende generatie partners." Delaware geeft zijn medewerkers de kans door te groeien tot partner en aandeelhouder. Intussen telt het in België vijftien partners. "De vennoten komen twee keer per jaar samen om te kijken of er mensen in aanmerking komen om die stap te nemen. We kijken in de eerste plaats naar hun ondernemerschap. Hebben ze bijgedragen aan de uitbouw van onze business? We kijken ook naar het potentieel. Kunnen die mensen ons bedrijf in de toekomst vorm geven, maken ze de groep van vennoten sterker, hechter en beter?" Snelle groei betekent meestal ook een grote behoefte aan kapitaal. "Het kan vreemd klinken, maar jaar na jaar daalt onze kredietlast", zegt Patrick Andersen. "Dat komt door ons eigenzinnige model. Elk jaar keren we de winst volgens een puntensysteem uit aan onze vennoten. Elke vennoot is verplicht 25 procent van dat bedrag opnieuw in het bedrijf te investeren. Op die manier hebben we door de jaren heen een solide financiële basis opgebouwd." Niet toevallig is delaware ook de topper bij de West-Vlaamse Gazellen in rekrutering. Het bedrijf heeft nog altijd ruim 200 vacatures open staan. Het bedrijf mikt zowel op schoolverlaters als op ervaren mensen.