Op basis van opgehaald kapitaal is Showpad een van de meest beloftevolle start-ups in Vlaanderen. Het bedrijf heeft een platform om sales- en marketingteams beter op elkaar af te stemmen en meer inzicht te geven in het verkoopproces. Onder meer Intel, Johnson & Jonhson en andere kleppers zijn klanten. In 2013 en 2014 haalde Showpad in totaal 10 miljoen dollar op bij het Vlaamse Hummingbird Ventures en het Londense Dawn Capital.
...

Op basis van opgehaald kapitaal is Showpad een van de meest beloftevolle start-ups in Vlaanderen. Het bedrijf heeft een platform om sales- en marketingteams beter op elkaar af te stemmen en meer inzicht te geven in het verkoopproces. Onder meer Intel, Johnson & Jonhson en andere kleppers zijn klanten. In 2013 en 2014 haalde Showpad in totaal 10 miljoen dollar op bij het Vlaamse Hummingbird Ventures en het Londense Dawn Capital. Oprichters Pieterjan Bouten, Louis Jonckheere en Peter Minne hebben met het management nog meer dan de helft van het bedrijf in handen en zitten in een race waar ze economische turbulentie kunnen missen. Ze willen zo hard mogelijk groeien om in een nieuwe kapitaalronde weer geld tegen gunstige voorwaarden te tanken. "Dit jaar halen we zeker de kaap van 10 miljoen dollar recurrente omzet, met een gelukje misschien 10 miljoen euro", zegt CEO Pieterjan Bouten (34). Samen met Jonckheere leerde hij al op jonge leeftijd het klappen van de zweep kennen bij Netlog, de Gentse netwerksite die lang de concurrentie met Facebook aankon. "We zijn heel tevreden met de omzetgroei, zeker omdat we ons pas 2,5 jaar geleden echt op Showpad hebben geconcentreerd. Voordien waren we vooral bezig met de app-ontwikkelaar In The Pocket. In dat bedrijf zijn we niet meer operationeel actief, enkel als bestuurders. Showpad vergt al onze aandacht, omdat het zo snel en wereldwijd groeit. Louis (Jonckheere, co-CEO, nvdr) trok zelfs naar de Verenigde Staten om daar een afdeling uit te bouwen. Begin 2016 maken we wellicht werk van een nieuwe kapitaalronde. Om die periode vlot te overbruggen, hebben we onlangs nog 4 miljoen dollar geleend bij Columbia Lake Partners in London. Tegenwoordig willen banken ons zelf geld lenen. (lacht)" PIETERJAN BOUTEN. "Ik lig er niet wakker van. Elk snelgroeiend bedrijf dat binnen een jaar nog een grote kapitaalronde wil doorvoeren, houdt wellicht de zaken in de gaten. Wij ook. Om de groei te kunnen doorzetten, hebben we geld nodig tegen goede voorwaarden. "Als het investeringsklimaat verzwakt, dan spreekt een aantal zaken in het voordeel van Showpad. Een stevige recurrente omzet die bovendien uit meer dan vijftig landen komt. We werken met jaarcontracten en verliezen weinig klanten. In tegenstelling tot veel andere techstarters zijn onze klanten niet uitsluitend andere techbedrijven. Veel van onze klanten zijn grote bedrijven uit meer traditionele sectoren. BOUTEN. "Onze burn rate ligt inderdaad nog hoog. Sommige maanden gaan er al eens enkele honderdduizenden euro's van onze bankrekening af. Daar liggen we weleens wakker van. Het zou gevaarlijk zijn voor een bedrijf mocht het management daar niet om bekommerd zijn. We houden het rendement van onze investeringen heel goed in de gaten, om snel te kunnen ingrijpen. Bijna dagelijks zitten we hier verdiept in spreadsheets onze prestaties te analyseren. Dat stelt ons ook gerust. We zien dat onze investeringen renderen en dat Showpad fors groeit. Sinds we ons product commercialiseren zijn we jaarlijks met 150 tot zelfs 200 procent gegroeid." BOUTEN. "Onze verliezen zijn ook groter geworden. Maar we kunnen dat verantwoorden aan onze investeerders. Een softwarebedrijf geeft in de groeifase almaar meer geld uit. Dat gebeurt totdat het een kritisch punt heeft bereikt en het omzetpotentieel is afgebakend. Bij ons is dat punt al een paar keer opgeschoven, net omdat we zo veel tractie hebben en we meer potentieel hebben. Showpad kan binnen de zes maanden winstgevend zijn, maar dan moet ik alle investeringen stoppen en is de groei op lange termijn gefnuikt. "Louis en ik kennen ondertussen veel andere oprichters van bedrijven met een gelijkaardig zakenmodel in San Francisco. Met hen praten we vaak en zeer open over de business. In vergelijking met hen spendeert Showpad redelijk conservatief. Het geld dat we hebben opgehaald, willen we slim investeren." BOUTEN. "Dat zien we nog niet. We helpen sales- en marketingteams met het oplossen van enkele grote uitdagingen. Van een beter beheer van verkoop- en marketingmateriaal, tot het verkrijgen van meer inzicht in het verkoopproces. Het is bijvoorbeeld vaak moeilijk te weten welk marketingmateriaal verkopers gebruiken. Of welk filmpje en welke productpresentatie nu echt een impact hebben op de verkoop. Dankzij onze tool is het hele verkoopproces beter te analyseren. Dat lukt ook net omdat verkopers er graag mee werken, omdat ze er slimmer mee kunnen verkopen." BOUTEN. "Er is natuurlijk concurrentie. Veel van onze partners zijn eigenlijk 'frenemies' (samentrekking van friends en enemies, nvdr). Onze software kan bijvoorbeeld geïntegreerd worden in de CRM-platformen (klanten- en contactenbeheer, nvdr) van Salesforce of Microsoft. Beide hebben ook tools met functionaliteiten voor tracking en opvolging. Maar zij hebben onze focus niet. Er is één directe concurrent. Maar die gaat resoluut voor het enterprisesegment, de hele grote bedrijven, en zou ongeveer vijftig klanten hebben. Showpad heeft er 750, van kmo's tot grote multinationals." BOUTEN. "Als onderdeel van een groot bedrijf zouden we sneller en bij meer bedrijven een voet tussen de deur kunnen steken. Maar het risico is dan dat ons product wordt behandeld als slechts een van de zaken uit het aanbod. Een kleiner team, maar met de juiste mensen en de juiste focus kan veel meer bereiken. "De vraag of we niet beter zouden verkopen, kregen we al nog voor we ons product hadden gelanceerd. Maar we hebben dat nog nooit echt overwogen, ook niet tijdens de moeilijke momenten. Natuurlijk, zeg nooit nooit. Als er een echt zot bod komt, gaan we er serieus over nadenken. Al kost het ons veel slapeloze nachten, het is nu gewoonweg veel te leuk om met Showpad te groeien." BOUTEN. "Op het niveau van de raad van bestuur is dat nog het geval. Ook in aandelen hebben we een ruime meerderheid met de oprichters en het management. Ongeveer 40 procent is op dit moment in handen van onze investeerders. Die verhouding is geen heilig huisje. Een paar procent in een groot bedrijf is beter dan een meerderheid in een klein bedrijf. De verstandhouding met de investeerders is ook zeer goed. Ze staan volledig achter onze plannen." BOUTEN. "Het team uitbreiden. Naast Gent zijn er kantoren in Londen, Portland en San Francisco. Alleen al in Gent staan er nog twintig vacatures open, voornamelijk voor technische profielen. Hier zal altijd het zwaartepunt van onze ontwikkelingsactiviteiten liggen. We zijn 2015 met ongeveer veertig medewerkers begonnen, eind dit jaar moeten er dat zeker honderd zijn. "Nu zoeken we veel developers, maar de eerste zes maanden lag de focus op sales- en marketingmensen en vooral ook het versterken van het management. Onze verkoopdirecteur in de Verenigde Staten is bijvoorbeeld een ex-topmanager van Google. Hij was verantwoordelijk voor de verkoop aan grote bedrijven bij Google Analytics, hun software om websitetrafiek te analyseren. We hebben ook grote talenten kunnen wegkapen bij LinkedIn, Box, Zuora, App Dynamics en Docusign. Bekende en belangrijke bedrijven in Silicon Valley." BOUTEN. "Louis en ik verkopen in de eerste plaats onze visie. We're on to something big, onze groeicijfers bewijzen dat ook." Stijn Fockedey, fotografie Thomas Sweertvaegher"We zijn jaarlijks met 150 tot zelfs 200 procent gegroeid" "Showpad kan binnen de zes maanden winstgevend zijn, maar dan moet ik alle investeringen stoppen en is de groei op lange termijn gefnuikt"