Vorig jaar besloot Bart Spiessens zijn droom waar te maken en een eigen bedrijf te beginnen, 'de Marketeer', een eenmansmarketingbureau in de business-to-businessmarkt. Hoe is het hem in zijn eerste 365 dagen vergaan?
...

Vorig jaar besloot Bart Spiessens zijn droom waar te maken en een eigen bedrijf te beginnen, 'de Marketeer', een eenmansmarketingbureau in de business-to-businessmarkt. Hoe is het hem in zijn eerste 365 dagen vergaan? Spiessens had er een carrière van vijftien jaar bij onder meer Dun & Bradstreet opzitten. Met de Marketeer wilde hij zich lanceren in de markt voor marketingservices ten behoeve van kmo's die actief zijn in business-to-business. Waar staat hij na een jaar? "Het is een cliché", zegt hij, "maar het gaat gewoon goed. Het is sneller van de grond gekomen dan ik verwacht had. Ik ben begonnen als marketingbureau en als interim-marketeer, maar ik heb geen dag interim-opdrachten gedaan. Ik heb direct het meer klassieke werk van een marketingbureau kunnen doen. Eigenlijk ben ik vijf jaar te laat begonnen, maar door wat later te starten, heb ik dan weer wat meer ervaring kunnen opbouwen, kun je sneller meepraten op directieniveau en kun je op de lange termijn vertrouwen opbouwen. Dan doe je geen projectjes, maar dan denk je echt mee over de hele marketingaanpak." Spiessens richtte zich specifiek op kmo's (en dan nog vooral de kleine), een markt die de gevestigde marketing- en reclamebureaus links laten liggen. "De verleiding is groot om naar de wat grotere bedrijven te gaan. Dat is budgettair wellicht interessanter, maar het zou niet slim zijn. De b2b-markt van kmo's is enorm groot. Ik merk dat er in mijn sector ook andere spelers zijn, maar we komen elkaar nooit tegen. Er valt op die markt nog zoveel te doen, die is zo ruim en de marketing-aanpak in die bedrijven is nog zo pril dat je geen zware concurrentie hebt. Sommige mensen denken dat die bedrijven te klein zijn om er marketingadvies aan aan te bieden, maar ze blijken meer marketingminded te zijn dan verwacht. Eén ding heb ik geleerd: er zijn heel veel van kmo's die zeggen dat ze niet aan marketing doen, maar fantastische marketeers blijken te zijn. Alleen benoemen ze het niet als marketing. Ze kennen hun klanten, hebben een fantastisch product en doen het goed. Ik merk dat er veel kennis is over producten, prijszetting, de markt en klanten. Die kennis is echter verspreid over de firma of zit heel vaak bij de eigenaar die werkt vanuit het beruchte buikgevoel. Ik zie heel veel klanten die sterk groeien op basis van gezond verstand en niet op basis van zware marktonderzoeken." De Marketeer is ook een kmo en Spiessens zette zichzelf in de markt via een website, een nieuwsbrief, zijn contacten uit zijn eerdere jobs en mondreclame. Het werk slorpt hem wel helemaal op. "Ik ben er 24 uur op 24, zeven dagen op zeven mee bezig. Ik heb in dat hele jaar geen dag vakantie gehad. Maar het is gewoon zalig. Mocht ik het tegen mijn goesting doen, zou het problematisch zijn." Levert het hem ook genoeg op? Spiessens: "Als ik rijk wil worden, dan zou ik een echt groot bureau moeten opzetten en niet kiezen voor een eenmanszaak. Maar wat is rijk? Ik kan comfortabel leven en heb het salaris dat ik wil. Op deze manier eigen baas zijn en eigen klanten hebben, daar doe ik het voor. Ik ben flexibeler voor mijn klanten dan een klassiek marketingbureau met een batterij mensen. Die proberen elk hun eigen ding te verkopen. Ik bied alleen maar aan wat de klant echt nodig heeft." Vorig jaar zei Spiessens dat films kijken op tv en in de bioscoop zijn hobby was. "Ik denk niet dat ik afgelopen jaar één keer naar de cinema ben geweest", zegt hij nu. "Ik ben wel beginnen lopen, drie keer in de week een half uur. Je moet toch wat stoom aflaten." AvP