Drie kinderen én drie banen: designer, softwareontwikkelaar en illustrator. Zo begint het verhaal van Manual.to. In 2015 besloot Jorim Rademaker, geïnspireerd door zijn kinderen, een tool te ontwikkelen waarmee ze makkelijk geïllustreerde verhalen konden maken. De tool sloeg echter vooral aan bij bedrijven. "Die gebruiken heel wat handleidingen en andere documenten om kennis te delen. Wij maken het kinderlij...

Drie kinderen én drie banen: designer, softwareontwikkelaar en illustrator. Zo begint het verhaal van Manual.to. In 2015 besloot Jorim Rademaker, geïnspireerd door zijn kinderen, een tool te ontwikkelen waarmee ze makkelijk geïllustreerde verhalen konden maken. De tool sloeg echter vooral aan bij bedrijven. "Die gebruiken heel wat handleidingen en andere documenten om kennis te delen. Wij maken het kinderlijk eenvoudig om die instructies in elkaar te boksen", zegt Rademaker. In 2016 richtte hij Manual.to op met CTO Tom De Coninck. Samen legden ze zich toe op de ontwikkeling van een kennisdeelplatform voor bedrijven. "Als je thuis wilt weten hoe je iets moet doen, surf je naar YouTube. Ben je een bedrijf, dan ga je naar Manual.to", vat Rademaker het samen. Onder meer Recticel, Volvo, Umicore en Microsoft gebruiken Manual.to. Met die Amerikaanse gigant heeft de Gentse scale-up een bijzondere band. "In 2017 werden we uitgenodigd voor de Microsoft Accelerator in Londen. Dat introduceerde ons aan zijn klanten en ondersteunt ons product technisch. Zo kun je onze software kopen via de Microsoft-website." Manual.to groeide vrijwel volledig op eigen houtje uit tot een wereldwijd team, met een recurrente omzet die jaarlijks verdubbelt en vorig jaar 1,1 miljoen euro bedroeg. "Kort na de opstart kregen we een investering van Jonas Dhaenens en Jean Zurstrassen (twee bekende Belgische ondernemers, nvdr). Nu willen we een grotere investeringsronde doen om onze groei te versnellen. We hebben een mooi en schaalbaar project, en laten kansen liggen als we niet investeren. Door vandaag een voorschot te nemen op onze toekomstige omzet, kunnen we ons product sneller versterken en de marketing beter uitbouwen." Voor Rademaker betekent het dat zijn rol als CEO verandert. "In de start-upfase moet je je thuis voelen in de chaos. Naarmate je groeit, moet je juist processen en structuren installeren. Je moet loslaten, vertrouwen op je team en vooral de visie uitdragen. Je bent niet langer de chief everything officer, maar je wordt echt een CEO."