Zijn ervaring en managementstijl zouden de doorslag gegeven hebben bij de Waalse minister van Verkeer. Zo komt de Vlaming Marcel Buelens aan het hoofd van de populaire luchthaven van Charleroi. Eind oktober 2006 volgt hij Laurent Jossart op, maar: "Ik wil geen Jossart-bis zijn. Ik zweer vooral bij een direct contact met de klanten en een aanwezigheid op het terrein. De term people management is me niet onbekend." ...

Zijn ervaring en managementstijl zouden de doorslag gegeven hebben bij de Waalse minister van Verkeer. Zo komt de Vlaming Marcel Buelens aan het hoofd van de populaire luchthaven van Charleroi. Eind oktober 2006 volgt hij Laurent Jossart op, maar: "Ik wil geen Jossart-bis zijn. Ik zweer vooral bij een direct contact met de klanten en een aanwezigheid op het terrein. De term people management is me niet onbekend." Vijftiger Marcel Buelens is een Leuvenaar. Op de luchthaven van Charleroi wachten hem twee grote uitdagingen. Buelens: "De belangrijkste dossiers zijn de verhuizing van de oude terminal naar de nieuwe, en de zoektocht naar nieuwe commerciële inkomsten. De nieuwe terminal betekent een hele stap vooruit, want we zullen vanaf 2007 drie miljoen passagiers kunnen ontvangen, tegenover 1,2 miljoen passagiers nu. Het gaat om een van de grootste werven van de voorbije jaren in de regio Charleroi."De tweede uitdaging is nog groter: de net iets te grote band tussen Charleroi Airport en Ryanair herbekijken. "Het is nooit gezond als een luchthaven afhangt van één klant," vindt Buelens. "Ideaal zou zijn als die ene klant tekent voor niet meer dan 20 % van onze omzet. Het is dus zaak om nieuwe operatoren aan te trekken." Buelens rekent op zijn creativiteit én op zijn 25-jarige ervaring in de luchtvaartsector om de zaken in beweging te krijgen. Die ervaring is niet min. Hij deed opdrachten voor Flying Tigers en hielp de Brusselse hub van Fedex mee van de grond. Het grootste deel van zijn loopbaan bracht hij door als manager bij Air Hong Kong. Buelens volgde de Europese activiteiten op voor de Chinese carrier. En hij heeft geen moeite om toe te geven dat de bezoekers van Brussels South bepaald een andere clientèle vormen dan dat van Air Hong Kong. Net voor zijn overstap werkte Buelens nog voor het Duitse logistiek bedrijf Dachsert. Toen de uitdaging van Charleroi Airport op hem afkwam, aarzelde hij niet en ging resoluut voor de "job van mijn leven". Dat er wat minder tijd zal blijven voor zijn hobby's, moet de inwoner van Overijse er dan maar bijnemen. IS: gedelegeerd bestuurder van Brussels South Charleroi Airport (BSCA). VRIJE TIJD: lezen (management), mountainbike, badminton. VHA