TenForce zit langs de Haachtsesteenweg in Kampenhout boven een speciaalzaak in paardengerief. Een goedkope locatie en dicht bij de luchthaven, een prima uitvalsbasis voor een starter met ambitie.
...

TenForce zit langs de Haachtsesteenweg in Kampenhout boven een speciaalzaak in paardengerief. Een goedkope locatie en dicht bij de luchthaven, een prima uitvalsbasis voor een starter met ambitie. "We kennen het verhaal van 'uurtje factuurtje' en van de 'fixed price'-projecten. Dat doen we nog. Maar de groeimogelijkheden in softwarediensten zijn beperkt. Ze hangen vast aan het aantal mensen dat je hebt. Wij willen meer," zegt Bastiaan Deblieck (38), die in het verleden projectmanagement deed voor onder meer Belgacom Mobile, Group 4 en Telenet. In 2005 zette TenForce 2,7 miljoen euro om, met 21 werknemers. De vier stichters - elk met evenveel aandelen en met vijftien tot twintig jaar ervaring in de informatica - schreven vijf jaar geleden 'productontwikkeling' als eerste woord in hun maatschappelijk doel. "We hebben toen lijstjes met productideeën gemaakt, ze scores gegeven, de markt geraadpleegd en veel met vrienden uit het vak gepraat. Een van de meer exotische ideeën was draadloze telefonie via wifi. Daar zijn we gelukkig niet aan begonnen." Uiteindelijk kwamen de vier uit bij een probleem waarmee ze zelf al jaren worstelden. "Telkens als Frans ( nvdr - Vanhaelewijck, de oprichter die nu de ontwikkeling leidt) of ik in een middelgroot of groot project stapten, moesten we de beheersinfrastructuur vanaf nul opbouwen. Actielijsten centraliseren, standaardtemplates maken voor de vergaderingen, aanmaken van projectplannen. Zelfs in de grootste bedrijven van België werkt het management nog artisanaal," aldus Bastiaan Deblieck. "Nochtans is de situatie standaard. Het gaat altijd om iemand die iets moet doen tegen een bepaalde datum." Zaakvoerder Marc Verstockt (48) van TenForce zette in het begin van de jaren negentig Uniface (Compuware) mee op de kaart in Europa. In 1996 zat Verstockt in het management dat databasebouwer Object Design naar de beurs bracht en even later hielp hij de specialist in supply chain management, Poms Corporation (nu Honeywell), starten in Europa. Vandaag nog is hij tegelijk vice-president international sales bij Oblicore, een Amerikaanse specialist in software voor het beheer van kwaliteitsgarantieovereenkomsten. Belgacom is een van zijn klanten. "Bij de start wedden wij op twee paarden - de distributie van Oblicore en ons eigen product. Nu nog maar op één. Oblicore doet zijn Europese distributie nu zelf," zegt Bastiaan Deblieck. TenForce is ook het groepje achter Information Technology Center, dat in 2000 door wijlen Acunia werd overgenomen met de bedoeling de ervaring te verwerven om de CarCube-boordcomputer te commercialiseren. "We hadden onze due diligence beter moeten doen," zegt Marc Verstockt. De vier stapten na korte tijd op en startten TenForce. "Bekijk hoe de meeste bedrijven vandaag coördineren," wijst Deblieck. "Je krijgt een e-mail in je bus, daaraan hangt het verslag van een vergadering en in dat verslag zitten de acties verborgen. Gevolg? Iedereen in die vergadering noteert in een schrift wat hij moet doen - en wat de anderen moeten doen. Het verslag dient alleen om achteraf te bekijken of iedereen zijn ding heeft gedaan. Het is absurd dat de belangrijkste informatie zover weg zit.""In de praktijk komt dat soort info niet alleen via het verslag, maar ook via mail, de telefoon en de projectplanning. En al die informatie zit verspreid. Wij vonden dat dit beter kon: actielijsten, e-mails, projectplanning en notulen moet je in één werkveld centraliseren."Zo'n centraal werkveld was voor TenForce het eerste product, TenForce Execution. Daarrond bouwden de ondernemers uit Kampenhout bijkomende modules zoals tijdsregistratie en personeelscapaciteitsbeheer. "En vandaar hebben we managementinformatie - hoeveel is er opgedaan, hoeveel mandagen, hoeveel weken werk staan nog open? Dat is allemaal geen rocket science." Een budgetbeheersmodule is nog in ontwikkeling. Projectmanagement is bepaald niet nieuw. Microsoft, dat typisch laat komt, lanceerde zijn eerste versie van MS Project in 1995. Het Frans-Nederlandse Augeo startte vijftien jaar geleden. Er zijn Hydra en PlanView en tientallen andere leveranciers, sommige helemaal internetgebaseerd. Groupware - MS Outlook, MS Sharepoint, Lotus Notes van IBM - vormt een reeks andere concurrenten. Contentmanagementsystemen komen in beeld en zelfs managementmethodes, genre Six Sigma, met hun managementtools. Geen gebrek aan concurrenten dus. Toch denkt het viertal uit Kampenhout zich te kunnen differentiëren door hun doelgerichtheid en hun no-nonsenseaanpak. "Toen we vijf jaar geleden begonnen, wilden we uitdrukkelijk geen nieuw projectplanningsysteem maken. MS Project is meer dan voldoende. Dus beschouwen wij MS Project als een database waaruit we informatie halen. Omgekeerd zorgen we ervoor dat we vanuit TenForce Execution updaten in MS Project."TenForce zelf is een database. Aanvragen om een tussenkomst vul je in via een browser of stuur je naar TenForce via een e-mailadres, waardoor de verantwoordelijke wordt gealarmeerd. Die geeft aan je vraag een prioriteit en wijst ze toe. De database stuurt de uitvoerder een e-mail met de opdracht. Het geheel is webgebaseerd. "Zelfs vanuit Timboektoe kan je dit opvolgen," zegt een gebruiker. "Grote jongens als Augeo en CA Clarity zijn in deze niche van het kaliber van SAP, ook qua prijssetting. Dat is niet ons speelveld. Wij beginnen van onder af aan, met een laag risico. Je hoeft er geen business process re-engineering voor te doen." Gebruikers van TenForce wijzen erop dat het pakket maar even efficiënt is als het beheer ervan. Als er een flessenhals zit in de organisatie, krijg je net zo goed informele parallelle circuits, die de rapportering ondermijnen. Prijzen voor het TenForce Execution basissysteem liggen tussen 100.000 en 150.000 euro voor 50 gebruikers, een jaar onderhoud en de begeleiding bij de implementatie inbegrepen. "De klant neemt dat zelf over," zegt Marc Verstockt. Vandaag komt nog meer dan 80 procent van de omzet van TenForce uit diensten, slechts "10 tot 20 procent" uit het product. "Elke cent die we hier verdienen, wordt in het product gestoken. Oorspronkelijk werkten we met één programmeur, nu met zeven. En we draaiden vanaf dag één winst met dat product," zegt Marc Verstockt. Gebruikers zijn de engineeringdivisie bij Asco en de informaticadepartementen van Argenta (met een honderdtal gebruikers), Group 4, De Persgroep en Roularta. Recent tekende ook Eval Europe, een chemiebedrijf uit Zwijndrecht. De verkoop in België en sinds juli in Nederland gebeurt rechtstreeks. In Spanje, Frankrijk en Griekenland zijn distributeurs geworven. "Of we kapitaal nodig hebben, hangt af van de snelheid waarmee we willen groeien. Voorlopig kunnen we perfect verder met eigen middelen. Als we snel een paar internationale deals kunnen afsluiten, is dat evenveel waard als venture capital," zegt Verstockt. TenForce heeft nu een kleine dertig werknemers, met "30 tot 35 procent groei". "Onze grootste concurrent vandaag is de neiging van bedrijven om niets te doen aan het probleem," zegt Bastiaan Deblieck. "Want je moet wel de discipline hebben om je acties in het template te registreren. En daar is de eerste reflex: oei, dat past niet in onze cultuur. "Bruno Leijnse