Een vinnige start

Ondernemers op zoek naar een businessmodel vinden tegenwoordig vaak aansluiting bij een van deze vijf trends.

1. WE GAAN WEER LOKAAL

Projecten die de contacten tussen buren bevorderen, die mensen helpen om in hun eigen buurt een babysitter of lesgever te vinden of om goederen en diensten te ruilen: in competities voor starters neemt de lokale economie ontegensprekelijk een belangrijke plaats in. Doorgaans gaat het om platformen die, binnen een beperkte straal, een link leggen tussen vraag en aanbod. “Dergelijke start-ups zijn goed voor 20 tot 30 procent van de projecten die tijdens de Startup Weekends naar voren worden gebracht”, meent Ben Piquard, directeur van het Microsoft Innovation Center Brussels (MIC). “Mensen willen ‘leven’ waar ze wonen, opnieuw tot een gemeenschap behoren, lokale producten eten.”

Een andere as van die lokale trend is de ontwikkeling van burgerinitiatieven. “Er komt een dialoog met de overheidsinstellingen tot stand”, constateert Bruno Wattenbergh, operationeel directeur van het Brussels Agentschap Ondernemen (Bao). Zo is Better Street, de winnaar van het Startup Weekend van Luik, een app die de dialoog tussen de gemeentelijke instanties en de burgers vlotter wil laten verlopen. Via de app kunnen burgers suggesties posten en foto’s delen van problemen rond vuilnis, asociaal gedrag, sluikstorten, graffiti of putten in het wegdek.

Volgens Ben Piquard kunnen starters in dit domein enkel slagen als ze voldoende gebruikers weten te lokken. Om dergelijke platformen winstgevend te maken, mikken de initiatiefnemers hoofdzakelijk op een commissie op de transacties alsook op reclame, aldus nog de coaches. Maar misschien zijn er ook andere modellen mogelijk, bijvoorbeeld een partnership met overheidsinstellingen en publieke spelers.

LookaCity

Het collectief Shaere bestaat uit tien jongeren, arbeiders en studenten die een platform creëerden om onder meer gereedschap en diensten uit te wisselen: LookaCity. Daarmee willen ze de gebruikers in contact brengen met andere mensen die in de buurt wonen. Het hoofddoel is voldoende gebruikers aantrekken om te kunnen matchen. Nadien moet werk worden gemaakt van een coherente financieringswijze. “Wij denken aan een premiumservice, aan de mogelijkheid om via sms verwittigd te worden en aan extra functies. Een andere optie zou kunnen zijn dat we onze dienstverlening verkopen aan de gemeentes.”

2 HET STADSLEVEN

“Deze projecten zijn min of meer geïnspireerd op de geolocatie-app Foursquare”, legt de directeur van het MIC Brussels uit. “Via zulke platformen kan je bijvoorbeeld een tafel reserveren in een restaurant of goedkopere museum- of concerttickets op de kop tikken.”Start-ups in deze categorie verlenen diensten aan een publiek dat altijd en overal online is, een smartphone heeft en massa’s apps gebruikt. Volgens Ben Piquard overstijgen deze start-ups het lokale karakter door hun focus op stedelijkheid. Zulke projecten draaien pas als ze in grote stedelijke gemeenschappen door heel veel mensen worden gebruikt. “Dit is iets wat je in zekere mate aantreft in Brussel of in Antwerpen, maar ik raad initiatiefnemers aan meteen internationaal te denken”, zegt Piquard.

Take Eat Easy

Via Takeeateasy.be kunt u nagaan welke gerechten te krijgen zijn in een aantal restaurants in uw omgeving. U kunt meteen gerechten bestellen om ze dan af te halen of ze thuis te laten leveren. Het systeem is gebaseerd op een algoritme dat het mogelijk maakt aanbevelingen te doen op basis van de locatie van de gebruiker en door hem geselecteerde criteria zoals light, rich, veggie of classic.

3 SOCIALE NETWERKEN AAN DE MACHT

“Deze ondernemers proberen aan hun product een sociale dimensie te geven of gebruiken sociale netwerken om een dienst voor te stellen”, klinkt het bij Ramon Suarez, stichter van Betagroup Coworking, directeur van het Founder Institute te Brussel en organisator van het Startup Weekend Brussels. “Dat is bijvoorbeeld het geval met de tweet walls”, zegt Ben Piquard van het MIC. Of van Famest, een app waarmee je kan aangeven welke merken je draagt door je Facebook-foto’s te taggen met merknamen.

Volgens Piquard wemelt het in dit domein van de uitstekende ideeën. Ook hier staat of valt het succes met het aantal gebruikers of klanten. Het advies van de twee gespecialiseerde starterscoaches is dan ook duidelijk: volop inzetten op business to business.

Dat is alvast de weg die Djengo insloeg: van een carpoolplatform voor particulieren — het project dat het team voorstelde op het Founder Institute — groeide het uit tot een systeem dat mikt op bedrijven en hun medewerkers.

Gemotions

Business to business was ook de keuze van het team van Gemotions, dat een systeem van zoektochten via sms aanbiedt. Nochtans won het project de b2c-prijs op het MIC Boostcamp. “De oprichter, Philippe Depuydt, hoopte geld te verdienen door de volumes, maar als je je tot particulieren richt, is dat helemaal niet vanzelfsprekend”, weet Ben Piquard. “Het project kwam pas echt van de grond toen hij ondernemingen voorstelde zijn dienst te gebruiken voor teambuildings in België of in het buitenland.” Onder meer Belgacom, ING, Exki, Pairi Daiza, Accor en Delhaize hebben de activiteit al getest.

4 TECHNOLOGIE EN GEZONDHEID

Denk aan apps voor de inname van geneesmiddelen of die helpen bij het stellen van een diagnose, platformen die een dialoog tot stand brengen tussen patiënten en artsen, gegevensinzameling, gegevensanalyse. Gezondheid is bij ondernemers erg populair. “De sector van de medische starters begint volop te boomen, net als alles wat te maken heeft met het milieu”, constateert Bruno Wattenbergh van het Bao. De health start-up-events zijn er trouwens speciaal voor starters in de gezondheidssector: ze krijgen er de kans om hun projecten voor te stellen en ze te bespreken met coaches en met specialisten uit de sector.

DNAlytics

DNAlytics, een spin-off van de UCL, ontwikkelt technologie voor gegevensanalyse waarmee het dan diensten kan aanbieden aan onder meer farmabedrijven en privélaboratoria. Op basis van de modellen die het uitwerkt, kan het bedrijf bijvoorbeeld strategieën voorstellen om de klinische proeven te verbeteren. Op die manier wil het team bijdragen tot preventieve geneeskunde op maat van het individu.

5 GEGEVENSANALYSE

Volgens Bruno Wattenbergh is er zeker een toekomst voor start-ups die de organisatie en de analyse van ingezamelde gegevens vergemakkelijken en aan die gegevens betekenis kunnen geven. “Alle ingezamelde informatie intelligent benutten, dat is dé uitdaging van morgen. We zullen in staat moeten zijn al die opgestapelde kennis te organiseren”, voorspelt hij. Er zijn tal van toepassingen mogelijk, met name in de medische sector, maar ook in de energiesector of in die van diensten aan bedrijven.

The Smart Company

“Wij passen gegevensanalyse toe in de energiesector, door volginstrumenten te ontwikkelen voor ondernemingen en particulieren”, klinkt het bij Loïc Bar, verantwoordelijk voor new business development bij het vier jaar geleden opgerichte The Smart Company. Het team benut de gegevens om er conclusies uit te trekken over consumptiepatronen. Een bank kan bijvoorbeeld verschillende lampen testen in verschillende kantoren en vervolgens het energieverbruik vergelijken.

Ook particulieren kunnen de dienst gebruiken. “Met de technologie alleen kan het energieverbruik niet worden teruggedrongen. Het menselijke aspect van onze benadering is even belangrijk als het analytische. Vandaar dat wij proberen de dienst zo eenvoudig mogelijk te houden”, aldus nog Loïc Bar. “Als een particulier beslist iets te vervangen — een lamp bijvoorbeeld of een toestel — dan zal het systeem hem vertellen of hij daar goed aan heeft gedaan. Die ervaring benutten we dan om andere gebruikers van het platform te adviseren. Hoe meer gebruikers, hoe intelligenter dus het systeem.”

LARA VAN DIEVOET

“Alle ingezamelde informatie intelligent benutten, dát is de uitdaging voor morgen” Bruno Wattenbergh

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content