Achtentwintig jaar geleden stond hij als aspirant-milicien nog gewoon te sleutelen aan de band bij GM Continental in Antwerpen; sinds 1 september is Eddy Geysen (50 j.) gedelegeerd bestuurder en voorzitter van de raad van bestuur bij Opel Belgium, zoals het bedrijf inmiddels heet. Geysen was net afgestudeerd als vertaler-tolk en had een grote interesse voor de autowereld. "Maar ik was geen technicus. Daarom heb ik aan de band verschrikkelijk veel geleerd." De liefde voo...

Achtentwintig jaar geleden stond hij als aspirant-milicien nog gewoon te sleutelen aan de band bij GM Continental in Antwerpen; sinds 1 september is Eddy Geysen (50 j.) gedelegeerd bestuurder en voorzitter van de raad van bestuur bij Opel Belgium, zoals het bedrijf inmiddels heet. Geysen was net afgestudeerd als vertaler-tolk en had een grote interesse voor de autowereld. "Maar ik was geen technicus. Daarom heb ik aan de band verschrikkelijk veel geleerd." De liefde voor de auto heeft hij inmiddels overgebracht op zijn gezin: zoon Koen (26 j.) werkt bij een expertisebureau, Tom (23 j.) bij uitlatenfabrikant Bosal. Vader Eddy Geysen zal de komende maanden serieus uit zijn ervaring in alle geledingen van de autosector moeten putten. Hij zal bij Opel Belgium de herstructurering moeten doorvoeren zoals die in het akkoord tussen de bedrijfsleiding en de vakbonden is betekend. Een titanentaak. "De basis voor de ademende fabriek is al gelegd," haalt Geysen de schouders op. "Daarom is mijn intrede geen vergiftigd geschenk. Opel Belgium is gezond, produceert 300.000 auto's per jaar en is flexibel genoeg om dat aantal op te voeren als de Astra goed blijft lopen." Geysen heeft trouwens ervaring met herstructureringen. Toen de twee Antwerpse Opel-vestigingen in 1987 samensmolten, zorgde hij voor een nieuw bevoorradingssysteem. Toen GM zijn Europese onderdelenverkoop in een aparte afdeling onderbracht, coördineerde Geysen op vraag van gewezen gedelegeerd bestuurder David Herman van Opel Belgium het aankoopbeleid. En toen José Ignacio Lopez de Arriortua - "De Wurger" - de schaar zette in het internationale aankoopbeleid, was Geysen verantwoordelijk voor de contracten met de chemiesector. Eddy Geysen studeerde vertaler-tolk in Antwerpen, maar kwam heel snel op een managersstoel terecht. Zijn echtgenote Anny en zijn twee zonen volgden hem tot twee keer toe naar Rüsselsheim, waar hij tussen 1983 en 1987 aankoper van GM werd en waar hij in 1989 als rechterhand van David Herman teruggehaald werd. "Van die internationale kijk en dat inzicht in de ontwikkelingsafdelingen van GM moet Opel Belgium meeprofiteren," hoopt Geysen. Al moet Antwerpen de opvolger van Leo Valvekens met Zürich, Brussel en Rüsselsheim delen. Eddy Geysen blijft lid van de raad van bestuur bij GM Europe, houdt zijn zetel in de raad van toezicht voor de Europese Opel-fabrieken en legt evenmin zijn functie neer als vice-voorzitter van de afdeling European Union Affairs, die de kanalen naar het Europees Parlement en de Europese Commissie openhoudt. "Managers werken meer dan 100%," lacht Geysen. "De meeste tijd zal ik toch in Antwerpen doorbrengen."