Een straf staaltje precisiewerk

© WOUTER RAWOENS

Niet te zwaar, toch heel sterk en uiterst precies. Het zijn essentiële kenmerken voor een telescopische kraanarm. Het vertrekpunt is hoogwaardig staal. De staalverwerker Vlassenroot snijdt en buigt tot alles in de juiste plooi ligt.

Specialiseren en integreren

Toen Jean-Charles Wibo in 1996 Vlassenroot overnam, stond het bedrijf bekend als een servicecenter voor staalverwerking. Er werden staalplaten ontrold en op maat gesneden, en kleine onderdelen geproduceerd. Wibo verlegde de focus naar de expertise die het bedrijf had als toeleverancier van staalprofielen voor de kraanindustrie. In 1999 nam Vlassenroot een Duitse klant over. “In de Belgische fabriek in Groot-Bijgaarden deden wij het snij- en plooiwerk”, duidt countrymanager België Olivier Blontrock. “In Duitsland lasten ze de staalprofielen aan elkaar tot een volledig profiel. Op die profielen moeten nog stalen componenten gelast worden. Om ook dat zelf te kunnen doen, hebben we een tweede fabriek in Duitsland geopend. En in 2007 hebben we in het Poolse Gliwice een fabriek opgestart voor de kleine componenten.”

In 2008 werd een van de Duitse fabrieken gesloten en Vlassenroot concentreerde de productie in drie fabrieke, in Groot-Bijgaarden, Gliwici en Schwerte in Duitsland. Vlassenroot heeft zijn activiteiten gediversifieerd naar de bruggenbouw en de treinsector. In 2018 realiseerde Vlassenroot 70 miljoen euro omzet met 750 mensen, van wie 55 in de fabriek in Groot-Bijgaarden werken.

Ontvangst van het staal - Vlassenroot werkt vooral met hoogsterktestaal, dat een grotere belasting aankan en een hogere rekbaarheid heeft dan gewoon staal.
Ontvangst van het staal – Vlassenroot werkt vooral met hoogsterktestaal, dat een grotere belasting aankan en een hogere rekbaarheid heeft dan gewoon staal. “Voor de kraanarmen gebruiken we heel elastisch hoogsterktestaal”, preciseert Olivier Blontrock, countrymanager België bij Vlassenroot. “Die hoge elasticiteit houdt in dat je het staal sterk moet vervormen om een permanente vervorming te krijgen. Voor telescopische kraanarmen is dat essentieel, want zo’n arm mag natuurlijk niet permanent buigen na belasting.” Het merendeel van het staal komt ons land binnen via de Antwerpse haven en wordt per vrachtwagen naar Groot-Bijgaarden vervoerd. Vorkheftrucks leggen de staalplaten op een kar, waarna een sortering volgt.© WOUTER RAWOENS
Kwaliteitscontrole -
Kwaliteitscontrole – “Een kleine deuk in het staal kan nefast zijn voor de sterkte van het eindproduct”, stelt Olivier Blontrock. “Daarom controleren we de staalplaten op walsfouten voor we aan de productie beginnen. We hebben daarvoor getrainde operatoren, die alle deuken van meer 0,3 millimeter detecteren.” Alle platen krijgen ook een identificatienummer, zodat de moederplaat altijd traceerbaar blijft.© WOUTER RAWOENS
Snijden - Als de kwaliteitsdienst de staalplaat heeft vrijgegeven, verhuist ze naar de lasersnijmachine. Die machines zijn bij Vlassenroot 30 meter lang en 5,4 meter breed en kunnen ook onderhoeks snijden.
Snijden – Als de kwaliteitsdienst de staalplaat heeft vrijgegeven, verhuist ze naar de lasersnijmachine. Die machines zijn bij Vlassenroot 30 meter lang en 5,4 meter breed en kunnen ook onderhoeks snijden. “Zo’n onderhoekse snede is een lasvoorbereiding”, verduidelijkt Olivier Blontrock. “In Groot-Bijgaarden maken we de halfschalen voor de telescopische kranen. In onze Duitse fabriek lassen we de twee halfschalen aan elkaar tot een gesloten profiel.”© WOUTER RAWOENS
De scherpe kantjes eraf - Na het snijden verplaatst de operator de plaat naar een tafel, voor kwaliteitscontroles. Hij verwijdert ook eventuele bramen met een slijpmachine.
De scherpe kantjes eraf – Na het snijden verplaatst de operator de plaat naar een tafel, voor kwaliteitscontroles. Hij verwijdert ook eventuele bramen met een slijpmachine.© WOUTER RAWOENS
In de juist plooi leggen - Vlassenroot beschikt in Groot-Bijgaarden over zeer grote, tot 24 meter lange, plooimachines. De zwaarste kan krachten tot 4000 ton uitoefenen.
In de juist plooi leggen – Vlassenroot beschikt in Groot-Bijgaarden over zeer grote, tot 24 meter lange, plooimachines. De zwaarste kan krachten tot 4000 ton uitoefenen. “Het plooien gebeurt stap voor stap”, vertelt Olivier Blontrock. “We moeten verschillende plooien leggen om de juiste vorm en radius te krijgen. Het is een geleidelijk proces, dat veel expertise vergt.”© WOUTER RAWOENS
Meten - Met een buitenkaliber meet de operator het profiel op. Aan de hand van het kwaliteitsprotocol gaat hij na of de afwijkingen binnen de tolerantiegrenzen vallen.
Meten – Met een buitenkaliber meet de operator het profiel op. Aan de hand van het kwaliteitsprotocol gaat hij na of de afwijkingen binnen de tolerantiegrenzen vallen.© WOUTER RAWOENS
Verpakken en verzenden - Ongeveer 70 procent van de halfschalen die in Groot-Bijgaarden worden geproduceerd, gaat naar de Duitse fabriek van Vlassenroot. Een ander belangrijk deel gaat via containertransport naar Noord-Amerika.
Verpakken en verzenden – Ongeveer 70 procent van de halfschalen die in Groot-Bijgaarden worden geproduceerd, gaat naar de Duitse fabriek van Vlassenroot. Een ander belangrijk deel gaat via containertransport naar Noord-Amerika. “Het is cruciaal dat die halfschalen niet kunnen bewegen in zo’n container”, benadrukt Blontrock. “We besteden dan ook veel aandacht aan het verpakken. Met houten balken zetten we de vracht volledig vast. Dat neemt gemakkelijk twee tot drie uur in beslag.”© WOUTER RAWOENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content