Een sterk trio

Peugeot breidt zijn aanbod uit met drie nieuwe versies : 406 Turbo, 306 GTi en 806 Turbodiesel. Het trio onderscheidt zich vooral door een groter motorvermogen.

De Franse autoconstructeurs hebben ooit wel betere tijden gekend. In het middensegment moeten ze op hun eigen thuismarkt én in de rest van Europa opboksen tegen sterke concurrenten, onder meer uit Duitsland : de Audi A4, de BMW 3-reeks en de Mercedes-Benz C-Klasse.

Peugeot reageert gepast en wil in de middenklasse een grotere afzet forceren. De lancering van de 406 Turbo (benzine) als topmodel in de gamma wijst in die richting. Het hedendaagse tijdloze uiterlijk en de krachtige en zeer soepele nieuwe motor maken van deze berline een aantrekkelijk voorstel.

Het nieuwe topmodel in de 406-gamma doet echter een cruciale vraag rijzen. Deze 406 biedt bijna evenveel comfortabele interieurruimte (voor vier tot vijf personen) als de “oude” 605. Nu de 406 Turbo sedert juli op de markt is, met een motor die tot dusver voorbehouden was aan de 605, zou de duurdere 605 dus “overbodig” kunnen worden.

De nieuwe 406 vierdeurs gezinsberline schittert door een stabiel rijgedrag en sportieve prestaties. Veiligheid en comfort zijn optimaal dankzij de goede ophanging en vering, het aangepaste remvermogen, de uitgebreide standaarduitrusting, de grote koffer, het fluisterstille vermogen van de turbomotor en de geslaagde aanpassingen in het interieur. Wij beleefden alvast evenveel rijplezier aan deze nieuwe berline als aan de 605-versies.

Ondanks het feit dat de verkoop van GTi’s in Europa niet bepaald in de lift zit, lanceert Peugeot de nieuwe 306 GTi. Het merk wil immers zijn sportief imago benadrukken en gebruikmaken van eventuele toekomstige successen in de Formule 1.

Waar dat nog mogelijk is in Europa, kan men volop genieten van het rijplezier dat de 306 GTi te bieden heeft. Het is een loepzuivere sportwagen met plaats voor vier personen, en ook de eerste GTi die voorzien is van een handgeschakelde zesversnellingsbak met sportieve verhoudingen. Het blijft echter oppassen geblazen bij het mennen van de 167 Din pk die onder de motorkap schuilen.

Het is een open vraag of de stijgende trend in de verkoop van monovolumes zal blijven duren. Om niet achteruit te boeren in dit segment, brengt Peugeot nu een 806 Turbodiesel ; de “gewone” dieselversie vertoonde namelijk een duidelijk tekort aan vermogen. Met het nieuwe model biedt Peugeot stevig weerwerk aan de zware concurrentiedruk. De 806 Turbodiesel blinkt uit door een zeer breed motorkoppel, een aangepast vermogen (110 Din pk) en een veilig rijgedrag. Het interieur is zeer comfortabel en beschikt over een puike standaarduitrusting.

PATRICK OP DE BEECK

Peugeot 406 Turbo Stabiel rijgedrag en sportieve prestaties, optimale veiligheid en dito comfort.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content