In maart 2020 gaf Steven Van Gaever zijn baan als marketing- en pr-verantwoordelijke bij Qover op om marketingmanager bij de op te starten Belgische vestiging van het Zweedse fintechbedrijf Klarna te worden. Klarna is een alternatief betaalsysteem waarmee consumenten hun onlineaankopen 21 dagen later kunnen betalen. Als een artikel tegenvalt, kunnen ze het in die periode terugsturen zonder het te betalen. Van Gaever moet retailers en consumenten overtuigen om mee te stappen in die aanpak.
...

In maart 2020 gaf Steven Van Gaever zijn baan als marketing- en pr-verantwoordelijke bij Qover op om marketingmanager bij de op te starten Belgische vestiging van het Zweedse fintechbedrijf Klarna te worden. Klarna is een alternatief betaalsysteem waarmee consumenten hun onlineaankopen 21 dagen later kunnen betalen. Als een artikel tegenvalt, kunnen ze het in die periode terugsturen zonder het te betalen. Van Gaever moet retailers en consumenten overtuigen om mee te stappen in die aanpak. "We hebben Klarna op 26 juni 2020 gelanceerd in België", zegt Steven Van Gaever. "De strategie van Klarna is dat we eerst de retailers benaderen. Iedereen was benieuwd naar Klarna, maar de Belgische retailers zijn wat afwachtend om nieuwe zaken te proberen. In de eerste zes maanden hebben 600.000 Belgen Klarna gebruikt. 15.000 webshops, zowel Belgische als internationale, bieden het aan." Hoe hebt u hen over de streep getrokken? STEVEN VAN GAEVER. "We werken buiten België al met de grootste merken van de wereld samen. Het wekt de nieuwsgierigheid van andere winkels als je kunt zeggen dat je met H&M werkt en dat de resultaten heel goed zijn. Bovendien zitten we midden in de coronacrisis en maakt iedereen de switch naar online. Dat heeft ook geholpen." En de consument? VAN GAEVER. "We lossen het grootste nadeel van onlineshoppen voor de consument op: je kunt een product moeilijk beoordelen vooraleer je ervoor betaalt. Ons belangrijkste kanaal is de website van de retailer. Als je daar vermeldt dat je na de levering met Klarna kunt betalen, is dat een unique selling proposition. De twijfelende consument zal dan toch overgaan tot de aankoop en Klarna gebruiken. We rekenen de consument niets extra aan. Het overgrote deel van de omzet halen we uit een commissie die we doorrekenen aan de retailer." Was de coronacrisis een goed moment om Klarna te lanceren? VAN GAEVER. "Toen ik in maart van baan veranderde, zeiden mensen: 'Oei, Steven, dat is wel een apart moment om te vertrekken.' In het begin was het ook nog de vraag of de mensen in de warehouses, waar alle goederen opgeslagen lagen voor verzending, nog konden blijven werken. Dat bracht wat onzekerheid. Gelukkig draaide het goed uit en zien we dat we de evolutie die al bezig was, versneld hebben. Ik denk dat we een sprong van vijf tot tien jaar in de toekomst hebben gemaakt. We zien ook dat oudere mensen Klarna ontdekken. Niet alleen de millennials shoppen nu online." Werkt iedereen bij Klarna België van thuis uit? VAN GAEVER. "Ik werk meestal thuis. Zodra het weer kan, gaan we weer naar ons kantoor op de Heizel. De virtuele meetings gingen me beter af dan ik verwacht had, maar ik mis het pendelen. In de file aanschuiven zorgt voor een beetje decompressie na een intense werkdag. Ik moet oppassen dat ik niet te veel werk thuis. Ik moet een balans vinden."