U nilever, de producent van onder meer Knorr, Unox, Dove, Iglo, Ola, Lipton, Omo en Blue Band, en de levensmiddelenorganisatie Sperwer hebben in Nederland een opvallend initiatief opgezet. In de nieuwe Plus-supermarkt van Valkenswaard openen ze samen een eetcafé.
...

U nilever, de producent van onder meer Knorr, Unox, Dove, Iglo, Ola, Lipton, Omo en Blue Band, en de levensmiddelenorganisatie Sperwer hebben in Nederland een opvallend initiatief opgezet. In de nieuwe Plus-supermarkt van Valkenswaard openen ze samen een eetcafé. Op de kaart staan hoofdzakelijk producten van Unilever. Bezoekers kunnen er terecht voor een snelle hap. Ze bestellen een Cornetto Soft, een Knorr-soep, een Italiaans broodje Pannini van Bertolli of een Lipton Ice Tea. Unilever is daarmee niet aan zijn proefstuk toe. Het heeft in Nederland al twee Bertolli Toscaanse Lunchcafés en één Unox Soup Factory. Unilever België kijkt intussen benieuwd toe. De afdeling Bestfoods Foodsolutions van Unilever zal voortaan in verschillende Plus-supermarkten instaan voor de bijna exclusieve bevoorrading van de Plus-cafés. De Nederlandse Sperwer Groep levert goederen en diensten aan de aangesloten zelfstandige ondernemers van de Plus-, Garantmarkt- en Spar-supermarkten. Sperwer heeft samen met andere organisaties de inkoop geconcentreerd binnen Superunie, een inkooporganisatie die ruim 25 % van de markt vertegenwoordigt. Bij de Groep zijn 174 Plus-supermarkten aangesloten. Sperwer helpt zijn ondernemers bij het zoeken naar middelen om het winkelen wat aangenamer te maken. Toen in het Valkenswaardse winkelcentrum De Kerverij de grootste Plus-supermarkt (2000 vierkante meter) in de steigers stond, werd aan lokaal manager Raymond Custers het concept Café Plus aangeboden, een coproductie met Unilever. "Café Plus is geënt op een snelle hap of lunch vóór het eigenlijke boodschappen doen," zegt Will Winnubst, afdelingshoofd Formulemanagement bij Sperwer. "We verwachten dat de consument tien tot twintig minuten in het café zal vertoeven. Het café combineert kwaliteit - uitsluitend A-merken - met scherpe prijzen. We houden het assortiment eenvoudig, om op die manier het aantal handelingen per bereid product zo laag mogelijk te houden." Die producten komen voor een belangrijk deel uit het Bertolli Toscaanse Lunchcafé en de Unox Soup Factory van Unilever. "Unilever is een uitstekende partner, gezien de kennis en ervaring met zijn horecazaken," aldus Winnubst. "Wij zijn volledig financieel en operationeel verantwoordelijk. Het café is nu enkele weken open en het loopt uitstekend. Bij Unilever hebben ze niet lang moeten nadenken om met Sperwer samen te gaan."Klopt, zegt Richard van der Eijk, woordvoerder van Unilever Nederland. "Beide partijen hebben er namelijk voordeel bij als de consument meer euro's gaat besteden aan voeding. Café Plus past binnen onze focus op het out-of-home-kanaal. We zien een groeiende trend om buitenshuis meer geld uit te geven aan voeding. Zo is het restaurantbezoek in Nederland de jongste jaren sterk gestegen, en daar willen we uiteraard iets van meepikken." Het out-of-home kanaal wordt bij Unilever dus verzorgd door de afdeling Bestfoods Foodsolutions. Bestfoods was oorspronkelijk een Amerikaans bedrijf dat onder meer eigenaar was van Knorr en Hellmann's Mayonaise. Het had een sterke knowhow op het vlak van food-verkoop, onder meer aan restaurants en ziekenhuizen. Unilever kocht Bestfoods op, en vormde de kleine afdeling Unicuisine om tot Unilever Bestfoods Foodsolutions. UBF speelt in op de groeiende trend om buitenshuis te consumeren. De doelgroep bestaat uit horeca, scholen, ziekenhuizen, kantines, hotels en restaurants. "Maar we nemen met Bestfoods Foodsolutions ook zelf initiatieven op de out-of-home-markt," zegt Van der Eijk. "Zo hebben we in 2001 in Den Haag en in 2002 in Amsterdam een Bertolli Toscaans Lunchcafé geopend. De olijfolie staat centraal en legt de link naar pasta, pesto, Italiaanse broodjes, pastasausen enzovoort. Alle Bertolli-producten zijn er ook te koop. De lunchcafés zijn aparte vennootschappen waar we minimaal break-even draaien. Daarnaast hebben we vorig jaar in Rotterdam een Unox Soup Factory geopend. De bezoeker kan er zelf zijn soepkom vullen en afwerken met toppings, zoals croutons." De eethuizen worden bovendien ook gebruikt voor aanvullend marktonderzoek. In de Unox Soup Factory kunnen consumenten soepen uitproberen die nog niet in de handel verkrijgbaar zijn. Op die manier creëert Unilever een testmarkt. "We hebben niet de ambitie om met deze horecazaken in alle Nederlandse steden aanwezig te zijn," benadrukt Van der Eijk. "We zijn geen horecaketen maar een voedingsfabrikant. En dat willen we ook blijven. Rotterdam en Utrecht zijn nog in beeld als mogelijke locaties voor een Bertolli Toscaans Lunchcafé, en daarmee is de Nederlandse kaart ingevuld."Unilever Nederland zorgde met de Bertolli Toscaanse Lunchcafés en de Unox Soup Factory voor twee wereldprimeurs binnen de Unilever-groep. Of de concepten binnenkort ook in België te zien zullen zijn, ligt nog niet vast. "We volgen deze interessante Nederlandse cases van nabij. We noemen dat steal with pride," zegt Catherine Thieltgen, corporate & interactive communications manager voor Unilever België. "Waarom zouden we in België niet iets kunnen kopiëren dat in een ander land succesvol is? Via onze netwerkmarketing volgen we met heel veel aandacht de experimenten die bij onze Europese collega's lopen."Hans Tytgat "We willen niet in elke stad aanwezig zijn. We zijn een voedings-fabrikant, geen horecaketen."